Hoofdstuk 1: Management accounting kenmerken, doelstellingen, traditionele visie, nieuwe uitdagingen, cost drivers, nieuwe methodes Hoofdstuk 2: Besluitvorming relevante kosten en opbrengsten, schaarse factoren, theory of constraints, prijsbeslissingen, beslissingen onder risico Hoofdstuk 3: budgettering budget en budgetteringsproces, rol van het budget, soorten budgetten en budgettechniek, activity based budgetting Hoofdstuk 4: managementcontrole financiële prestatie-indicatoren, niet-financiële prestatie- indicatoren, strategische controle (prestatiemeetsysteem), balanced scorecard, transferprijzen Hoofdstuk 5: strategisch management accounting activity based management, customer profitability analysis, target costing, kwaliteitskosten, benchmarking, selectie en beoordeling van leveranciers
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 De rol van analist.
- C03 De rol van adviseur.
Toelichting:
- studenten leren verschillende kostenbegrippen te onderscheiden en te interpreteren
- studenten kunnen de financiële toestand van een onderneming bepalen
- studenten kunnen op basis van financiële gegevens een onderzoek doen naar de opportuniteiten van investeringsprojecten
- studenten verwerven de nodige kennis om budgetvarianties op te sporen, te verklaren en een oplossing te bieden met betrekking tot budgetteringsverschillen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
- studenten kunnen kritisch en creatief medenken over financiële begrippen
- studenten kennen de fundamentele principes en toepassingen van ondernemingsbegrippen
- studenten hebben noties boekhouden
- studenten hebben een basiskennis interestrekening
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Handboek: Management Accounting, A. Jorissen en F. Roodhooft, De Boeck, 2007, ISBN 90 341 1205 5
Verplichte en/of aanbevolen lectuur : Management accounting for decision making and control, Zimmerman
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving