Educatieve functie (2008-2009)

Methodische visies en grondige reflectie op leerprocessen, aan de hand van 'vier culturen van educatie'. Leerprocessen worden in deze cursus ook uitdrukkelijk in relatie gebracht tot maatschappelijke processen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 De MA kan interacties tussen mensen in hun context beschrijven en analyseren vanuit een generalistisch perspectief.
  • C03 De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten.
  • C04 De MA integreert de ethische dimensie in zijn handelen.
  • C05 De MA handelt vanuit een kritische reflectie op de wisselwerking tussen het eigen werk, het werkveld en het breder maatschappelijk kader.
Toelichting:
- De SCW-er beschrijf en analyseert leercontexten integraal: hij zoekt naar informatie, geeft ze betekenis vanuit verschillende wetenschappelijke en praktijktheoretische disciplines en neemt in zijn analyse de betekenisgeving van alle betrokkenen op. - De SCW-er heeft duidelijk inzicht in hoe hij leerprocessen methodisch, wetenschappelijk en praktijktheoretisch verantwoord kan aanpakken. - De SCW-er heeft een sterk referentiekader over leerprocessen van waaruit hij zijn aanpak kritisch kan verantwoorden tav. zichzelf, zijn doelgroep en zijn collega's. - De SCW-er stuurt zijn begeleiding van leerprocessen vanuit de fundamentele waarden van het beroep. - De SCW-er houdt in zijn begeleiding rekening met de maatschappelijke betekenis van zijn begeleiding.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

· Basiskennis over sociaal-culturele methodieken en het sociaal-culturele werkveld in Vlaanderen. · Basiskennis over de typische benaderingen van SCW-ers.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

• HENDRIKSEN, J. & DE WIT, A., Het thema centraal. Theorie en praktijk van themagecentreerde interactie. Soest, Nelissen, 2004. • Cursus: Educatieve functie

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • Andere: opdracht projectdag
  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

OA:
04232120
Code:
04232120
Vakcoördinator:
Liliane Spaas
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands