-Opbouw en configuratie van de hardware
-Basisinstructies: AND, OR, Set/Reset, Timers, Tellers, Vergelijkingsinstructies
-Fouten opsporen: Monitorfunctie en VAT (Variabelentabel)
-Getalformaten (binair, hexadecimaal, BCD, integer, floating point)
-Woordverwerking (rekenkundige bewerkingen, conversies, shiften, roteren, maskeren) -Symboollijst -Commentaar
-Gebruik van formele parameters
-Grafcet: lineaire grafcet, EN-vertakking, OF-vertakking
-Gebruik van aanloopbouwstenen
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
De student kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is
De student kan een programma optimaliseren/debuggen
De student kan zelfstandig een besturingsprobleem analyseren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
De student werkt actief mee aan elke opdracht
De student geeft blijk van interesse voor wat iemand anders inbrengt
De student overlegt met andere teamleden
De student werkt goed samen
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
- BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
- BC8 Gebruik maken van gangbare werkmethoden conform de code van de goede praktijk.
- BC9 Het productieproces beoordelen en bijsturen en eventueel innoveren.
- BC13 Het onderhoud plannen/ organiseren.
Toelichting:
-De student kan de werking van een PLC uitleggen.
-De student kan de programmeersotfware vaardig gebruiken.
-De student kan combinatorische en sequentiële problemen herkennen, schematiseren, en een werkend programma opstellen.
-De student kan fouten in een programma opzoeken en verhelpen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen - Geen
Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd - Diploma secundair onderwijs
Studenten bezitten de volgende competenties -Geen
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
cursus PLC
deel 1: basis
deel 2: oefeningen
deel 3: grafcet
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- praktische proef
B. Omschrijving