Domotica (2008-2009)

Aanmaken van een project, werkwijze.

Oefening 1 en 2 :  Oefeningen  met  ETS 3 professional.

Oefeningen op topologie :

Het ontleden van een telegram

Oefening 3 en 4 :  Binaire ingang en drukknopinterface

Oefening 5 : Gebruik van een dimfunctie.

Oefening 6 : Gebruik van een jalousieactor

Oefening 7 : Sferen via sfeermodule.

oefening 8 : Visualisatie via LCD

Oefening 9 : Temperatuurregeling

Oefening 10 :  Programmeren van lijnkoppelaars

Oefening 11 : Herhalingsopgaven

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:

- De student bepaalt wat hij/zij precies in welke mate moet weten

- De student beheert verzamelde en gecreëerde informatie

- De student past oudere en nieuwe informatie toe om nieuwe concepten samen te stellen of om nieuwe inzichten te creëren

 

 

 

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:

- De student werkt goed samen

- De student werkt actief mee aan elke opdracht

- De student geeft feedback op het gepaste moment  

- De student maakt de transfer van theoretische modellen en achtergrond naar een toegepaste praktijk

- De student toetst de oplossing aan de praktijk en stuurt bij waar nodig

- De student gaat op zoek naar duurzame oplossingen voor problemen

 

 

 

 

 

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
  • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
  • BC12 Een gecompliceerd systeem in bedrijf stellen.
  • BC22 Het productieproces op een milieubewuste en energiebewuste manier ontwerpen/beheren/onderhouden.
Toelichting:

Technische informatie rond materialen en installaties verzamelen en interpreteren (wat is in handel verkrijgbaar)

Functionele en technische specificaties opstellen (Welke eisen stelt de klant ? In welke omgeving komt het product terecht ?)

Materiaalkeuzes maken op basis van specificaties en haalbaarheid.

Een domoticasysteem programmeren

Processen/producten/systemen op het vlak van kwaliteit, milieu, energie en REG ontwerpen, beheren en onderhouden

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: didactische middelen

B. Verplichte leermiddelen

Paul Boonen, Domotica, Niet gepubliceere cursus, KHKempen, Geel Officiële KNX cursus.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • elektronisch leerplatform
  • Andere:

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • presentatie

B. Omschrijving

OA:
05214421
Code:
05214421
Vakcoördinator:
 
Semester:
1
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands