Energie 2 (2008-2009)

Krachtsystemen:

 

 

-      Toestandsveranderingen in open systemen

-      Gebruik van thermotechnische diagrammen en tabellen

-      Niet-omkeerbare toestandsveranderingen in open systemen

-      De stoomturbine-installatie

-      De gasturbine-installatie

-      De compressie-koelmachine

-      Exergie en anergie

-      Warmte-overdracht

-      Inleiding energietechniek

-      Gecombineerde technieken (WKK en STEG)

-      Benzine- en dieselmotor

 

Warmtesystemen:

 

 

-      Stoom en energie

-      Stoom als verwarmingsmedium

-      Stoom en condensaat

-      Mechanische, thermostatische, thermodynamische condenspotten

-      Condenspotten en brandstofbesparing

-      Controle van condenspotten

-      Keuze van een geschikte condenspot

-      Revaporisatiestoom

-      Stoomdistributie

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:

-      De student maakt de transfer van theoretische modellen en achtergrond naar een toegepaste praktijk

 

-      De student integreert inzichten uit verschillende disciplines of opleidingsonderdelen

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
  • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
  • BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
  • BC11 Aantonen dat het geleverde product/systeem/dienst voldoet aan de specificaties.
  • BC12 Een gecompliceerd systeem in bedrijf stellen.
  • BC17 Technische ondersteuning verlenen.
  • BC18 Kwantitatief en kwalitatief onderzoek doen naar mogelijkheden en trends in de markt.
  • BC22 Het productieproces op een milieubewuste en energiebewuste manier ontwerpen/beheren/onderhouden.
Toelichting:

De student kan technische informatie rond installaties verzamelen, interpreteren en verwerken naar functionele en technische specificaties.

De student kan advies inzake stoominstallaties, proces- en ruimteverwarming, koelmachines, mechanische aandrijvingen  en elektriciteitsproductie verlenen.

De student kan een ontwerp van een installatie maken op basis van de eisen.

De student kan de technische richtlijnen van procesequipment en nutsvoorzieningen opstellen en analyseren.

 

De student kan procesequiment monteren/demonteren en hierbij de technische richtlijnen toepassen.

De student kan technisch advies inzake stoominstallaties, proces- en ruimteverwarming, koelmachines, mechanische aandrijvingen  en elektriciteitsproductie verlenen.

De student kan de mogelijkheden en trends in de markt kwantitatief en kwalitatief onderzoeken.

De student kan processen/producten/systemen op het vlak van kwaliteit, milieu, energie en REG ontwerpen, beheren en onderhouden.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Energie 1

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • handboek

B. Verplichte leermiddelen

Thermotechnische tabellen (KUL) Eigen cursus Technische Warmteleer (F. DIETZL)

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

OA:
05210376
Code:
05210376
Vakcoördinator:
 
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands