Tijd (2008-2009)

Om de doelen omtrent Mens en tijd die in het leerplan Wereldoriƫntatie van de basisschool vermeld staan (8; p. 110-115) bij kinderen te kunnen bereiken is het nodig dat je als leerkracht * inzicht hebt in de groei van tijdsbegrippen van de kleuterschool tot en met het 6de leerjaar * weet hoe tijdsbesef bij kinderen te stimuleren en welk didactisch materiaal je hierbij kan gebruiken * belangrijke feiten, data en ontwikkelingen op de eeuwenband kan situeren als kapstokken om de geschiedenis van onze streken te begrijpen * kan uitleggen welke historische factoren meespeelden bij de overgang van de ene geschiedkundige periode naar de andere * kennis hebt van de lokale geschiedenis en haar plaatselijke littekens * bepaalde historische bronnen kan hanteren alsook tijdlijnen kan opbouwen bruikbaar in de lagere school * geschikte werkvormen kan uitwerken om bepaalde historische periodes enerzijds en de plaatselijke geschiedenis anderzijds te vertalen naar de lagere school

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C10 Cultuurparticipant.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Er is geen specifieke voorkennis vereist.

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Cursus docent

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

 

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100 schriftelijk examen 100 schriftelijk examen
 

 

Student- en vraaggestuurde begeleidingsmomenten (monitoraten).
OA:
11267614
Code:
11267614
Vakcoördinator:
Ilse Verheyden
Semester:
1
Studiepunten:
1
Onderwijstaal:
Nederlands