Om de doelen omtrent Mens en tijd die in het leerplan Wereldoriƫntatie van de basisschool vermeld staan (8; p. 110-115) bij kinderen te kunnen bereiken is het nodig dat je als leerkracht
* inzicht hebt in de groei van tijdsbegrippen van de kleuterschool tot en met het 6de leerjaar
* weet hoe tijdsbesef bij kinderen te stimuleren en welk didactisch materiaal je hierbij kan gebruiken
* belangrijke feiten, data en ontwikkelingen op de eeuwenband kan situeren als kapstokken om de geschiedenis van onze streken te begrijpen
* kan uitleggen welke historische factoren meespeelden bij de overgang van de ene geschiedkundige periode naar de andere
* kennis hebt van de lokale geschiedenis en haar plaatselijke littekens
* bepaalde historische bronnen kan hanteren alsook tijdlijnen kan opbouwen bruikbaar in de lagere school
* geschikte werkvormen kan uitwerken om bepaalde historische periodes enerzijds en de plaatselijke geschiedenis anderzijds te vertalen naar de lagere school
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C10 Cultuurparticipant.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Cursus docent
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
100 |
schriftelijk examen |
|
|
100 |
schriftelijk examen |
|
|
|
|
|
|
|
|
Student- en vraaggestuurde begeleidingsmomenten (monitoraten).