Sensoren (2008-2009)

  • Algemene situering van het vak.
  • Proces, procesinstrument, opnemer, omvormer.
  • Standaardsignalen.
  • Temperatuurmetingen: Fysische temperatuurmetingen, Thermokoppels, Weerstandsthermometers, Thermistors, IC's, Pyrometrie Keuze van een temperatuursmeting. Temperatuurmeetproblemen in stromende fluïda.
  • Verplaatsingsopnemers: Resistieve, inductieve, capacitieve, piëzo-elektrische, digitale opnemers en optische resolvers. Drukmetingen: Algemene begrippen, types van druk, eenheden van druk, hydrostatische drukmeting, drukmeting met elastische vervormingsopnemers, capacitieve, resistieve drukopnemer, DP-cell, vacuümmetingen, praktische opmerkingen en richtlijnen.
  • Niveaumetingen: inleiding, peilstokmethode, peilglazen, vlottermethode, verdringermethode, peilloodsystemen, weegmethode, geleidbaarheid, Statische drukmethode.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
Toelichting:

-      De student kan hoofd- en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie reduceren tot de belangrijkste onderdelen (synthetiseren/selecteren)

-      De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren)

-      De student kan een zinvolle logische structuur aanbrengen in informatie (structureren)

-      De student bepaalt wat hij/zij precies in welke mate moet weten

-      De student overweegt alternatieve werkwijzen (voor- en nadelen) en neemt hierin een verantwoorde beslissing

 

 

 

 

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
  • BC3 Plannen tekenen ter voorbereiding van het ontwerp.
  • BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
  • BC5 Samen met anderen een product/systeem/dienst uitwerken tot een geheel dat samengesteld kan worden uit beschikbare deelproducten/ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van beschikbare deelproducten/kennis.
Toelichting:
  • De student kan technische dossiers rond procesequipment en instrumentatie samenstellen
  • De student kan functionele en technische specificaties omzetten in een tekening: P & ID
  • De student kan juiste meetsensoren en instrumenten kunnen kiezen op basis van specificaties.
  • De student kan van een meet- en/of stuur/regelsysteem op basis van de eisen een ontwerp maken  

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

  • Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen - Geen
  • Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd - Elektriciteit + lab basis - Elektronica + lab basis - Energie 1
  • Studenten bezitten de volgende competenties - Zie onderwijsactiviteiten

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

  • F. Peeters, 2007, Procesmetingen - Sensoren. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen Geel, p.250
  • F. Peeters, 2008, procemetingen - Presentatie: Procesmetingen. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen Geel

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

OA:
05210373
Code:
05210373
Vakcoördinator:
 
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands