- Temperatuuropnemers en hun omvormers
- Verplaatsingsopnemers
- Drukopnemers
- Niveaumetingen
- Naderingsschakelaars
- Normen, symbolen en schema's
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
- De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten en deze formuleren, relateren en begrijpen (analyseren)
- De student bepaalt wat hij/zij precies in welke mate moet weten
- De student beoordeelt eigen werk en werkwijze op basis van evaluatiecriteria
- De student heeft het verslag tegen de afgesproken tijd klaar
- De student geeft de belangrijkste argumenten weer
- De student geeft de besluiten en actiepunten duidelijk weer
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
Toelichting:
- De student staat open voor tegengestelde meningen
- De student werkt goed samen
- De student werkt actief mee aan elke opdracht
- De student geeft blijk van interesse voor wat de ander inbrengt
- De student overlegt met de andere teamleden;
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
- BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
- BC3 Plannen tekenen ter voorbereiding van het ontwerp.
- BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
- BC5 Samen met anderen een product/systeem/dienst uitwerken tot een geheel dat samengesteld kan worden uit beschikbare deelproducten/ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van beschikbare deelproducten/kennis.
- BC7 Rekening houdend met het budget, de termijnen en het wettelijke kader de productie efficiënt organiseren.
- BC9 Het productieproces beoordelen en bijsturen en eventueel innoveren.
- BC11 Aantonen dat het geleverde product/systeem/dienst voldoet aan de specificaties.
- BC12 Een gecompliceerd systeem in bedrijf stellen.
- BC14 Een installatie/systeem onderhouden.
Toelichting:
- De student kan gebruikte normering en archievering gebruiken.
- De student kan juiste meetsensoren en instrumenten kunnen kiezen op basis van specificaties.
- De student kan functionele en technische specificaties omzetten in een tekening: P & ID
- De student kan technische dossiers rond procesequipment en instrumentatie samenstellen
- De student kan een meetsysteem/omvormer in bedrijf stellen
- De student kan controles, afregelingen, configuraties bepalen, uitvoeren en bijsturen
- De student kan technische handleidingen/richtlijnen analyseren
- De student kan regelloops uitmeten
- De student kan instrumentatie en procesequipment monteren en demonteren
- De student kan meet-en regelsytemen aansluiten/ afregelen/ in bedrijf nemen.
- De student kan meet-en regelsytemen uittesten en de nauwkeurigheid meten.
- De student kan onderhoudsproblemen in m-en r-systemen vaststellen en verhelpen .
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
- Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen: Geen
- Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd - Sensoren
- Studenten bezitten de volgende competenties zie onderwijsactiviteiten
A. Type
- materiaal op leeromgeving
- cursus
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
F. Peeters, 2007, Sensoren Lab. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen Geel, p.150
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- oefenpracticum
- groepswerk
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- praktische proef
B. Omschrijving