Communicatieve en agogische vaardigheid (2008-2009)

Omgaan met ouders
Omgaan met anders zijn
Interculturele communicatie
Teamwerk
Solliciteren
Communiceren met mentoren en externen.

A. Algemene competenties

  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
Het kunnen uitvoeren van leidinggevende taken
- De student kan in diverse samenwerkingssituaties leiding geven en hierover reflecteren
Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën en problemen
- De student kan in diverse professionele relaties en samenwerkingsverbanden constructief communiceren, zowel schriftelijk als mondeling en hierover reflecteren

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Teamgericht kunnen werken
- De student kan in diverse professionele relaties en samenwerkingsverbanden constructief samenwerken
Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid
- De student kan op een ethische manier in relatie treden
- De student kan een emancipatorisch standpunt innemen t.a.v. diverse doelgroepen

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 Opvoeder.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
Toelichting:
Opvoeder
- De student kan een emacipatorische relatie aangaan met alle kleuters en hierover reflecteren
Partner  van het schoolteam
- De student kan in een multidisciplinair team samenwerken en hierover reflecteren
- De student kan in een samenwerkingsrelatie en -situatie het wederzijds proces van beïnvloeding analyseren
Partner van ouders en verzorgers
- De student kan in relatie treden met ouders en verzorgers in diverse contexten (informeel, overleg, vergaderingen, slecht-nieuwsgesprek ...) rekening houdend met de diversiteit van ouders en verzorgers en hierover reflecteren
Partner van externen
- De student kan contacten leggen, communiceren en samenwerken met externen en hierover reflecteren

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Onuitgegeven cursus van docent 08

Persoonlijk werkboek

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • discussieseminarie

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Tijdens het academiejaar wordt door iedere student een gestructureerde zelfevaluatie neergeschreven in het werkboek met aandacht voor de verschillende topics. Dit werkboek wordt afgegeven op het einde van het academiejaar.

In de derde examenperiode maakt de student een taak i.v.m. de topics die tijdens de OA aan bod komen.

 

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100 % persoonlijk werkboek 100 % taak
 

Er wordt één monitoraat ingericht waarbij de student ondersteuning krijgt bij het uitwerken van zijn persoonlijk werkboek.
OA:
11261250
Code:
11261250
Vakcoördinator:
Betty Palmans
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands