ICT-vaardigheid (2008-2009)

- Communicatie via e-mail, leerplatform - Vaardigheden ivm gebruik van informatie op internet (zoeken, verwerken, structureren ...) - Technische en didactisch ondersteunende vaardigheden in toepassingssoftware in orde van belangrijkheid, meer bepaald tekstverwerking, rekenbladen, presentatiesoftware - Elementaire en praktisch gerichte kennis van computersystemen:
- Basishandelingen (schijforganisatie, werken met bestanden, backup, zip ...) - Configuratie en rechtenbeheer (informatief) - Oplossen van eenvoudige hardwareproblemen (bekabeling,...) ter bevordering van de zelfredzaamheid - Help- en zoekfunctie doeltreffend gebruiken
- Kennismaken met remediërings- en interactieve toetsing via toetsingssoftware en digitaal leerplatform. - Ethische, juridische, sociale en veiligheidsaspecten van informatieverwerking (auteursrechten, privacy,...). Hieraan wordt in het OO ICT aandacht besteed, omdat de problematiek vooral met moderne communicatiemiddelen gelinkt is. - Technische vaardigheden om multimediale educatieve producten en/of interactieve oefeningen te ontwerpen (bv .Hot Potatoes)

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
De student leert oa. - hoe de leerlijn ICT om te zetten in doelgerichte ICT-activiteiten; - multimediale werkvormen te gebruiken; - een ontwikkelingsbevorderende omgeving te creëren door ICT op een didactisch verantwoorde, maar tevens aangename manier in de klas te brengen; - kinderen kritisch leren omgaan met informatie van en beïnvloeding door de massamedia, zoals het internet ; - kinderen bewust maken dat er ook bij het versturen en beantwoorden van mails rekening moet gehouden worden met allerhande afspraken (mailetiquette!). - de vaardigheden doorgeven om vlot informatie in te winnen; - de mogelijkheden van een tekstverwerker en presentatiesoftware toepassen; - een aantal mogelijkheden van ICT een plaats te geven in de dagelijkse klaspraktijk; - ICT-toepassingen integreren in zijn administratieve werk.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Elke voorkennis en vaardigheid op het gebied van ICT en informatica is handig, maar niet noodzakelijk. Zowel ervaring in het algemeen gebruik van de computer als in het werken met de gebruikte programma's is een pluspunt. De student kan echter op zijn/haar eigen niveau werken.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Niet uitgegeven cursus van de docent Powerpointpresentaties op Toledo

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie
  • individuele taak
  • aan de computer

B. Omschrijving

Permanente evaluatie: 30% Eindexamen aan de computer en een klein deel schriftelijk: 70%
OA:
10255201
Code:
10255201
Vakcoördinator:
Veerle Van Doninck
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands