Project persoonlijk vorming richt zich op 3 elkaar ondersteunende terreinen.
- Actualiteit
Een kritische benadering van diverse belangrijke actuele thema's. Een brede duiding van actuele gebeurtenissen op regionaal, nationaal en internationaal vlak. De student leert een onderscheid maken tussen relevante en minder relevante nieuwsbronnen en wordt gestimuleerd om van nabij de actualiteit te volgen..
- Mondiale vorming
Er wordt een brede kijk geboden op de betekenis en het belang van mondiale vorming. Hierbij zal aandacht zijn voor de eigen kijk op de wereld van de student. De student krijgt mogelijkheden om zijn eigen wereldburgerschap te verdiepen.
- Kunst
De mogelijkheden van het medium kunst in zijn vele facetten (plastische kunsten, muziek, film...) als een belangrijke culturele en maatschappelijke factor worden geëxploreerd. De student wordt uitgedaagd om een maatschappelijk verantwoorde visie creatief uit te drukken.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C08 Partner van externen.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Inhoudelijk expert
- De student kan de belangrijkste actuele gebeurtenissen permanent opvolgen en kritisch
verwerken op regionaal, nationaal en internationaal vlak.
- De student verdiept zich in mondiale vorming.
Innovator en onderzoeker
- De student raadpleegt spontaan de verschillende informatiekanalen.
Lid van een schoolteam
- De student kan vlot samenwerken en ziet de eigenheid, kennis en vaardigheden van elke
medestudent als een meerwaarde in een groepsleerproces.
Cultuurparticipant
- De student kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen identificeren en
kritisch benaderen rond de verschillende domeinen:
- Sociaal-politieke domein
- Sociaal-economische domein
- Levensbeschouwelijke domein
- Cultuuresthetische domein
- Cultuurwetenschappelijke domein
- De student kan zijn eigen persoon, situatie en cultuur vanuit een mondiaal perspectief
situeren en beleven.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op WWW
- Andere: boeken, tijdschriften, kranten....
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- paper/werkstuk
- presentatie
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
Na een inleidende sessie worden de studenten per twee begeleid door vakspecialisten. Ze worden verwacht minstens drie keer feedback te geven bij het geleverde werk en hun verdere planning.