Algemeenheden
- Noodzakelijke voedingselementen
- Opnamemogelijkheden
- Tekort overmaat
- Wetten
- Invloed op de structuur
- Invloed op de pH
- Opslag voedingselementen in de bodem
Organische meststoffen
- Belang
- Indeling
- Eigenschappen en gebruik van de verschillende soorten organische meststoffen
Minerale meststoffen
- Belang
- Indeling
- Eigenschappen en gebruik van de verschillende soorten minerale meststoffen
Risico’s op milieuvervuiling
- Water
- Bodem
- Lucht
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
Toelichting:
De student weet wat planten nodig hebben. Hij krijgt inzicht in de samenhang van de verschillende voedingselementen. Hij heeft kennis en inzicht in de opname van voedingselementen.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
- 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
Toelichting:
Door kennis en inzicht in de plantenvoeding, kan een student nieuwe data verzamelen en interpreteren. Hij begrijpt de maatschappelijke aspecten van plantenvoeding in verband met mogelijke milieuproblemen.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
- C05 Beheersen zorgsystemen: kwaliteitszorg, milieuzorg, veiligheid.
Toelichting:
-Inzicht geven in hetgeen een plant nodig heeft -De opnametechniek van voedingselementen leren kennen -De wetten en de randverschijnselen bij de plantenvoeding leren kennen -Inzicht hebben in het sortiment organische meststoffen -Kennis hebben van het sortiment minerale meststoffen -Risico's op milieuvervuiling leren kennen en kunnen inschatten.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Basiskennis chemie
Biochemie
Plantkunde
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Handboek: ‘Bemesting en meststoffen’ auteur: Rintsema
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- Andere: mondeling met schriftelijke voorbereiding
B. Omschrijving