Informatica deel 1 (2008-2009)

1. Algoritmiek:
- achtergronden
- probleemdefinitie en -analyse
- schema's bedenken en ontwerpen: structogrammen en flowcharts
- controlestructuren: eerste aanzet tot programmeren met behulp van een syntaxvrije programmeeromgeving

2. Computerconfiguratie
 - hardware: geschiedenis van -, werking van -, soorten computers, systeemonderdelen, randapparatuur - netwerken: LAN, WAN, typologieën, netwerkapparatuur

3. Toepassingssoftware
- tekstverwerker: tabulatorstops, tabellen, opmaakprofielen, inhoudsopgave en index maken, kop- en voetteksten, paginanummering, secties, figuren geavanceerd opmaken, bijschrift, voetnoten, sjablonen en formulieren
- rekenblad: werkmappen en -bladen, relatieve en absolute celadressering, grafieken, functies, lijsten en filters, draaitabellen, voorwaardelijke opmaak

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
Toelichting:
1. Inhoudelijk expert
- De student kan aan probleemanalyse doen: algoritmes ontwerpen van grofstructuur via stapsgewijze verfijning tot deelprobleem, controlestructuren schrijven en implementeren in een syntaxvrije ontwikkelomgeving.
- De student is in staat om toepassingsprogramma's voor tekstverwerking en rekenbladen geavanceerd te gebruiken.
- De student bezit basisinzichten op het vlak van de computerconfiguratie en netwerken.

2. Organisator
- De student ontwikkelt attitudes zoals administratieve stiptheid, doorzettingsvermogen, zelfredzaamheid, zin voor efficiëntie, open houding ten opzichte van veranderingen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

- De student bezit de basisvaardigheden in logisch, algoritmisch en probleemoplossend denken.
- De student bezit basiskennis en -vaardigheden betreffende besturingssystemen, internet, tekstverwerking en rekenblad.
- De student beheerst klaviervaardigheid of is bereid dit op peil te brengen.
- De student toont interesse in de snelle en voortdurende evolutie in de ICT-wereld.
- De student is voldoende stressbestendig en bezit het doorzettingsvermogen om binnen een bepaalde tijdslimiet oplossingen voor gestelde problemen te bedenken.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

- FRANS, Excel 2007 1/3 en 2/3, Campinia media, Geel
- L. ROBBEN - J. STAPPERS, Objectvrij programmeren, Wolters Plantyn, Deurne
- Cursussen via hogeschool
- Online cursussen

C. Aanbevolen leermiddelen

- FRANS, Windows XP voor beginners, Campinia media, Geel - FRANS, Word 2003 1/3, 2/3 en 3/3, Campinia media, Geel

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • open boek
  • praktische proef
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Permante evaluatie (taken en toetsen) bedraagt 20% van het waarderingscijfer. De leerstof wordt schriftelijk, praktisch en mondeling geëxamineerd voor 80% van het waarderingscijfer.
1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
25 Permanente evaluatie 100 Schriftelijk/praktisch
50 Schriftelijk/praktisch
25 Mondeling
OA:
11268440
Code:
11268440
Vakcoördinator:
Jean-Pierre Pluymers
Semester:
1
Studiepunten:
7
Onderwijstaal:
Nederlands