Binnen dit OO willen we de basiskennis en basisinzichten van fysiologie, trainingsleer en biomechanica uitdiepen. Kennis die nodig is om verantwoord oefenstof op te stellen voor de schoolse en/of private sector. Studenten bestuderen de bouw van het lichaam en het functioneren van de verschillende stelsels afzonderlijk en in onderling verband. Daarnaast leren de studenten de fysiologische veranderingen die plaats grijpen als gevolg van de sportbeoefening/training kennen. Ze verwerven inzicht in verschillende soorten lichamelijke inspanningen. Studenten begrijpen hoe een trainingsplanning wordt opgemaakt. Ze verwerven elementaire kennis rond (sport)voeding, genetica, preventie van sportletsels, rugscholing, doping, ea. Bij het onderdeel EHBO is het de bedoeling om voornamelijk bij sportongevallen de basiszorgen te kunnen aanbieden.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
- cursus
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
notities uit de les
Bibliografie:
Cokelaere M, Craeynest P,
“Onze genen”, 2000, Acco Leuven
Fox E.L,
Fysiologie voor LO, sport en revalidatie”, 2004, Elsevier
Kirchmann L.L,
“Anatomie en fysiologie van de mens”, 1995, Elsevier
Kok K,
“Anatomie, fysiologie en pathologie”, 1995, Elsevier
Martini F.H, Bartholomew E.F,
“Anatomie en fysiologie: een inleiding”, 2008, Pearson Education
Vrijens J, Bourgois J, Lenoir M,
"Basis voor verantwoord trainen", 2007, PVLO vzw
Walker R,
“Web&cyclopedie van het menselijk lichaam”, 2007, Spectrum
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
Zelfstudie door middel van een open-leerpakket met zelfevaluatie-opdrachten.
Groepswerk: oplossen en uitwerken van een opgegeven vraagstuk, probleem of casus.
A. Types
B. Omschrijving
mondeling examen : 80%
andere (opdrachten): 20%
overdracht 100% andere naar de derde eindproef