Stage A (2008-2009)

De student start het stagetraject met een aanvangsstage. Deze bestaat uit enkele observatiedagen, een vertelstage en een doestage waarin de student enkele afgebakende lessen geeft. De observatiedagen fungeren ook als contactdag om concrete afspraken te maken met de mentor omtrent de doestage. Daarnaast doet de student een stage in de 2e graad.

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Voor een nauwkeurige invulling verwijzen we graag naar het stageinformatieboek waar het competentiekader een overzicht geeft van de streefdoelen voor stage.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Stageinformatieboek en nog bijkomende informatie betreffende stage.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • stage
  • Andere: observatie, participatie, doestage

B. Omschrijving

A. Types

B. Omschrijving

De stages worden permanent opgevolgd en geëvalueerd.

Een lesbezoek van een docent wordt als volgt gescoord:

- Er wordt gescoord voor 6 rubrieken: lesvoorbereiding, didactische bekwaamheid, opvoeder, inhoud, organisator, attitude.

- Volgende scores worden voorzien: zeer goed, goed, voldoende, onvoldoende.

- Er wordt een cijfer gegeven voor de geziene les in zijn geheel met daarbij een woordelijke uitleg.

- In zeldzame gevallen kan een rubriek open gelaten worden indien er echt geen relevante gegevens te melden zijn voor de geziene les.

Er wordt telkens rekening gehouden met het competentieniveau voor stage waarin een student zich bevindt.

Totstandkoming van het eindcijfer voor stage per semester:

Aan het einde van elk semester maakt de stagebegeleider een syntheseverslag van de didactisch-pedagogische bekwaamheden obv de verslagen van mentoren, verslagen van docenten, schriftelijke en mondelinge gegevens van alle betrokkenen en de stagemap, rekening houdend met het competentieniveau waarin een student zich bevindt.

Bij het maken van het syntheseverslag wordt er rekening gehouden met de feedback van de mentoren, maar de uiteindelijke beoordelende rol blijft bij de opleiding.

Voor een gedetailleerde beschrijving van de afspraken verwijzen we naar het stageinformatieboek. Voor stage is er geen 3e examenperiode mogelijk.

OA:
11267850
Code:
11267850
Vakcoördinator:
Leen Thijs
Semester:
1
Studiepunten:
7
Onderwijstaal:
Nederlands