De soepele invulling van dit opleidingsonderdeel laat toe in te spelen op de actualiteit. De volgende items zijn slechts voorbeelden van mogelijkheden : cultuurverwerving en -verwerking via museum- en stadsbezoek, bijwonen van film-, dans- of theatervoorstellingen ; filmopvoeding ; E.H.B.O. en gezondheidsopvoeding ; multiculturele aspecten van en mondiale problematiek in onze samenleving ; milieuzorg ; studiedagen i.v.m. sociale thematieken zoals kindermishandeling ; opvoeding tot burgerzin ; culturele reis ; werken aan eigen creativiteit en expressiviteit.
Naast de bovenvermelde werkvormen komen ook projectwerk, geleide bezoeken, voorstellingen en een meerdaagse buitenlandse reis aan bod.
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
-de studenten kunnen actuele thema’s en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen rond het sociaal-politieke, het sociaal-economische, het levensbeschouwelijke, het cultureel-esthetische en het cultureel-wetenschappelijke domein
-de studenten kunnen hun eigen visie m.b.t. diverse kunstvormen formuleren-de studenten kunnen in team werken
-de studenten ontwikkelen organisatorische vaardigheden-de studenten ontwikkelen expressieve en creatieve vaardigheden-de studenten schenken in hun handelen aandacht aan gezondheidsopvoeding-de studenten schenken in hun handelen aandacht aan milieuzorg
-de studenten beheersen de basistechnieken van eerstehulpverlening-de studenten kunnen positief
-kritisch omgaan met een multiculturele samenleving
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
nihil
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving