Creatieve en socio-culturele activiteiten (2008-2009)

De soepele invulling van dit opleidingsonderdeel laat toe in te spelen op de actualiteit. De volgende items zijn slechts voorbeelden van mogelijkheden : cultuurverwerving en -verwerking via museum- en stadsbezoek, bijwonen van film-, dans- of theatervoorstellingen ; filmopvoeding ; E.H.B.O. en gezondheidsopvoeding ; multiculturele aspecten van en mondiale problematiek in onze samenleving ; milieuzorg ; studiedagen i.v.m. sociale thematieken zoals kindermishandeling ; opvoeding tot burgerzin ; culturele reis ; werken aan eigen creativiteit en expressiviteit. Naast de bovenvermelde werkvormen komen ook projectwerk, geleide bezoeken, voorstellingen en een meerdaagse buitenlandse reis aan bod.

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
-de studenten kunnen actuele thema’s en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen rond het sociaal-politieke, het sociaal-economische, het levensbeschouwelijke, het cultureel-esthetische en het cultureel-wetenschappelijke domein -de studenten kunnen hun eigen visie m.b.t. diverse kunstvormen formuleren-de studenten kunnen in team werken -de studenten ontwikkelen organisatorische vaardigheden-de studenten ontwikkelen expressieve en creatieve vaardigheden-de studenten schenken in hun handelen aandacht aan gezondheidsopvoeding-de studenten schenken in hun handelen aandacht aan milieuzorg -de studenten beheersen de basistechnieken van eerstehulpverlening-de studenten kunnen positief -kritisch omgaan met een multiculturele samenleving

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

nihil

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
10250260
Code:
10250260
Vakcoördinator:
Frans De Wever
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands