Pedagogisch-didactische vorming deel 1 (2008-2009)

Pedagogisch Didactische Vorming deel 1 is gericht op het verwerven van de specifieke pedagogische en didactische kennis en vaardigheden waarover een leraar kleuteronderwijs moet beschikken:

- Verkenning van de eigen visie op kleuteronderwijs; visie van Fröbel, Montessori en Decroly

- Ervaringsgericht Kleuteronderwijs: verkenning van de verschillende componenten van het tempelschema (ervaringsgerichte basishouding, rijk milieu, vrij kleuterinitiatief, ervaringsgerichte dialoog, welbevinden en betrokkenheid, emancipatie)

- Ervaringsgerichte basishouding: observeren in de kleuterschool

- Rijk milieu: activiteiten voorbereiden, klas inrichten in hoeken

- Betrokkenheid en welbevinden als richtsnoeren voor de klaspraktijk

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:

Denk- en redeneervaardigheid:

- De student kan de nodige theoretische inzichten i.v.m. pedagogisch-didactische aspecten verwerven

 

Verwerven en verwerken van nieuwe informatie:

- de student kan nieuwe inhouden m.b.t. pedagogische en didactische onderwerpen verwerven en verwerken

- de student kan de opgedane informatie van de werkcolleges toepassen bij het uitwerken van de taak.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:

Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk:

- De student kan beargumenteren waarom het belangrijk is om een ervaringsgerichte leerkrachtstijl te hanteren.

- De student kan beargumenteren waarom welbevinden en betrokkenheid belangrijke indicatoren zijn voor ontwikkelingsbedreigde kleuters.

- De student kan beargumenteren wat het betekent om ervaringsgericht te werken in de kleuterklas (welke aanpak dit vereist).

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C04 Organisator.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:

- De student kan gericht verschillende aspecten van het kleuteronderwijs observeren: de kleuters, de leerkracht, de klascontext.

- De student kan het welbevinden en betrokkenheid van kleuters observeren en de kleuters hierbij een score geven van 1 tot 5. 

- De student kan d.m.v. observatie de beginsituatie van kleuters achterhalen en vervolgens activiteiten hierop afstemmen. 

- De student kan kleuters observeren in functie van een vervolgaanbod.

- De student kan de verschillende componenten van het tempelschema van het EGKO toelichten. 

 

Opvoeder:

- de student heeft oog voor het welbevinden van iedere kleuter en kan met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op gevoelens van kleuters. 

 - de student heeft een emancipatorische houding ten aanzien van kleuters, met het oog op zelfontplooiing van iedere kleuter.  

 

Organisator:

- De student kan een klasruimte ontwikkelingsondersteunend, aangenaam, functioneel en veilig inrichten. 

- De student kan activiteiten gestructureerd uitwerken in een lesvoorbereiding. 

 

Partner van ouders en verzorgers:

- De student kan zich informeren over en discreet omgaan met gegevens over een kind. 

 

Cultuurparticipant:

- De student kan vanuit een ervaringsgerichte visie, maatschappelijke ontwikkelingen kritische benaderen.

- De student kan de belangrijkste aspecten van de onderwijsvisie van Fröbel, Montessori en Decroly weergeven, deze kritisch benaderen en vergelijken met de principes van het Ervaringsgericht Kleuteronderwijs. 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: Studiewijzer

B. Verplichte leermiddelen

Buts, L. (2008). Studiewijzer: Pedagogisch-didactische vorming deel 1. Onuitgegeven studiewijzer voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.

Buts, L. (2008). Pedagogisch-didactische vorming deel 1. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

Laevers, F., & Depondt, L. (2004). Ervaringsgericht Werken met Kleuters in het Basisonderwijs. Leuven: CEGO.

VVKBaO. (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002). Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • individuele taak

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
25% Opdracht (individuele taak) 25% Opdracht (individuele taak)
75% Schriftelijk examen 75% Schriftelijk examen
100%       100%  
Monitoraten
OA:
11260011
Code:
11260011
Vakcoördinator:
Leen Buts
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands