- Waar halen we energie?
- Wat is "rationeel energiegebruik"?
- Hoe is het energiegedrag in Vlaanderen?
- Gebruik van een energiemeter en de gemeten waarde vergelijken met de gegevens van de fabrikant.
- Wat kunnen we doen om zuiniger om te springen met energie?
- vergelijkende studie van verschillende toestellen
- vergelijkende studie van energieleveranciers en prijzen
- Welke invloed heeft REG op de factuur?
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Assisteren bij de ontwikkeling van elektrotechnische systemen.
- C04 Technische dossiers samenstellen.
- C14 Advies verlenen bij aankoop en verkoop van technologische systemen en producten.
Toelichting:
- De student kan het verbruik van elektrische toestellen meten. Hij kan de meetresultaten kritisch weergeven, vergelijken en gebruiken om de energiekost te berekenen en conclusies trekken. - De student kan het energieverbruik voor een gemiddelde gezinssituatie berekenen, onderzoeken hoe het verbruik kan verminderen en creatieve oplossingen kiezen. - De student kan meetgegevens en berekeningen omzetten naar een andere vorm waarbij hij de resultaten kritisch controleert en eventueel corrigeert. - De student kan projectmatig informatie opzoeken, selecteren en verzamelen. - De student kan een werkplan opstellen, de verschillende taken verdelen en zijn mening geven over de werkwijze van zijn medewerkers en zichzelf. - De student kan een probleemsituatie analyseren, toelichten en een oplossing opstellen. - De student kan de vorderingen van een project en de nog uit te voeren taken bespreken met zijn medewerkers, samenvatten en weergeven in een verslag.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
- Andere: materiaal nodig om metingen te doen
B. Verplichte leermiddelen
- internet - www.energiebesparen.be - www.VIREG.be - www.VREG.be - www.greenpeace.be - Electrabel, Rationeel energiegebruik in het huishouden - Electrabel, Rationeel energiegebruik: zuinig omgaan met energie - Electrabel, Elektriciteit: Meer dan een handvol energie - Electrabel, Aardgas: omschakelen op aardgas, zet de juiste stap - Steek WATT in je zak - handboeken - cursussen - tijdschriften - ...
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- projectwerk
- peer assessment
- paper/werkstuk
B. Omschrijving