Project REG in gebouwen (2008-2009)

- Waar halen we energie? - Wat is "rationeel energiegebruik"? - Hoe is het energiegedrag in Vlaanderen? - Gebruik van een energiemeter en de gemeten waarde vergelijken met de gegevens van de fabrikant. - Wat kunnen we doen om zuiniger om te springen met energie? - vergelijkende studie van verschillende toestellen - vergelijkende studie van energieleveranciers en prijzen - Welke invloed heeft REG op de factuur?

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Assisteren bij de ontwikkeling van elektrotechnische systemen.
  • C04 Technische dossiers samenstellen.
  • C14 Advies verlenen bij aankoop en verkoop van technologische systemen en producten.
Toelichting:

- De student kan het verbruik van elektrische toestellen meten. Hij kan de meetresultaten kritisch weergeven, vergelijken en gebruiken om de energiekost te berekenen en conclusies trekken. - De student kan het energieverbruik voor een gemiddelde gezinssituatie berekenen, onderzoeken hoe het verbruik kan verminderen en creatieve oplossingen kiezen. - De student kan meetgegevens en berekeningen omzetten naar een andere vorm waarbij hij de resultaten kritisch controleert en eventueel corrigeert. - De student kan projectmatig informatie opzoeken, selecteren en verzamelen. - De student kan een werkplan opstellen, de verschillende taken verdelen en zijn mening geven over de werkwijze van zijn medewerkers en zichzelf. - De student kan een probleemsituatie analyseren, toelichten en een oplossing opstellen. - De student kan de vorderingen van een project en de nog uit te voeren taken bespreken met zijn medewerkers, samenvatten en weergeven in een verslag.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW
  • Andere: materiaal nodig om metingen te doen

B. Verplichte leermiddelen

- internet - www.energiebesparen.be - www.VIREG.be - www.VREG.be - www.greenpeace.be - Electrabel, Rationeel energiegebruik in het huishouden - Electrabel, Rationeel energiegebruik: zuinig omgaan met energie - Electrabel, Elektriciteit: Meer dan een handvol energie - Electrabel, Aardgas: omschakelen op aardgas, zet de juiste stap - Steek WATT in je zak - handboeken - cursussen - tijdschriften - ...

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • groepswerk
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • projectwerk
  • peer assessment
  • paper/werkstuk

B. Omschrijving

OA:
05210297
Code:
05210297
Vakcoördinator:
Hermine Baelus
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands