De inhoud omvat volgende onderwerpen:
- Industrie: verschillende industriesystemen over de wereld, globalisering
- Stadsgeografie: stadsgewesten, functionele verscheidenheid, segregatieprocessen, stadsvernieuwing, site en situatie
- Evaluatie van leerlingen
- Verkenning van de eigen leefruimte via excursies
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- De student kan toetsen beoordelen.
- De student op excursie werken vanuit de concrete geografische ruimte.
- De student kan met behulp van zijn documentatie- en actualiteitenmap een actuabord samenstellen voor de tweede graad.
2. Inhoudelijk expert
- De student kent de parate kaartkennis van Amerika en Oceanië.
- De student kan industriesystemen beschrijven en situeren in het industrialisatieproces.
- De student kan de functionele en socio-economische verscheidenheid, delen van het stadsgewest en samenlevingsproblemen binnen steden over de wereld beschrijven.
3. Organisator
- De student kan een excursie in de eigen leefruimte uitvoeren.
4. Innovator
- De student kan relevante ICT-toepassingen hanteren en vertalen naar de lessen aardrijkskunde.
- Alle leermiddelen van het eerste jaar.
- Van Hecke E. e.a., Wereldvisie 3 ASO, Uitgeverij Pelckmans (handboek)
- Cursussen en excursiegidsen
Het oefenpracticum en de begeleide zelfstudie worden gegeven onder de vorm van werkcolleges waarin de studenten, individueel of in groep, werken aan opdrachten of taken. De docent is aanwezig om, op vraag van de studenten, feedback en begeleiding te geven.
Individuele taken: 30 %
Derde examenperiode: dezelfde verdeling als in de tweede examenperiode.
Docentgestuurd tijdens hoorcolleges
Vraaggestuurde docentbegeleiding bij oefenpractica en begeleide zelfstudie