De cursus legt met de behandeling van materie en de verschillende klassen van reacties de basis voor alle chemiekennis die de studenten voedings- en dieetkunde nodig hebben. Eens deze basis is gelegd worden in een logische volgorde de fijnstructuur van het atoom, de vorming van chemische bindingen en de daaruit resulterende verbindingen bestudeerd. Daarnaast wordt in deze cursus de aanzet gegeven tot de kwantitatieve aspecten van chemie.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C05 De voedings- en dieetkundige analyseert voedingsmiddelen om de hygiëne en samenstelling te evalueren.
- C08 De voedings- en dieetkundige past wetenschappelijke inzichten toe bij het oplossen van voedings-en dieetproblemen.
Toelichting:
Competenties
- De studenten kunnen onderlinge verbanden leggen tussen de belangrijkste basisbegrippen uit de chemie. Ze kunnen deze verbanden vertalen naar de juiste formules en kunnen deze formules correct toepassen.
- De studenten kunnen zuivere stoffen correct benoemen en er de chemische formule voor schrijven.
- De studenten kunnen stoffen herkennen en classificeren en bijgevolg de bijhorende reacties correct neerschrijven in reactievergelijkingen.
- De studenten kunnen de fijnstructuur van stoffen afleiden uit de opbouw van de samenstellende atomen.
- De studenten kunnen zowel eenvoudige organische als anorganische stoffen weergeven in Lewisdiagrammen en hieruit hun ruimtelijke structuur afleiden.
- De studenten kunnen vanuit de fijnstructuur van een stof enkele fysische eigenschappen van eenvoudige verbindingen afleiden en verklaren. Ze kunnen trends herkennen en verklaren, evenals de afwijkingen op deze trends.
Extra competenties
- De studenten kunnen de verschillende aangeleerde principes van de chemie integreren en meer complexe probleemstellingen als dusdanig oplossen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Gevolgde vakken: geen
Doorgenomen literatuur: geen
Verworven competenties: basiskennis algemene wiskunde
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
- M. Van Der Borght, Reinhilde Nackaerts, Rina Thys, 2004. Algemene en Beschrijvende Chemie. niet-gepubliceerde cursus. KHKempen, Geel, 107 p
- Revised Nuffield Advanced Science, 2004. Book of data. 21ste druk, Harlow, Pearson, 166 p.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
Een gedetailleerde concretisering van de competenties is beschikbaar voorafgaandelijk aan elke oefeningenreeks en wordt weergegeven als studietips. Type-oefeningen worden in de cursus, tijdens de lessen en in de oefeningenzittingen gegeven. Ook wordt een voorbeeldexamen volledig besproken in de laatste les van het semester.
Het examen wordt in twee keer afgenomen. In november wordt een tussentijdse schriftelijke test afgenomen waarin voornamelijk naamgeving en reacties aan bod komen. Het schriftelijke examen in januari bestaat uit een variatie aan vragen: formuleren van definities, de juistheid van een uitspraak beoordelen, een uitspraak verklaren, Lewisnotaties uitwerken, rekenoefeningen etc.
Studenten hebben tijdens het hoorcollege de gelegenheid om vragen te stellen. Tijdens de oefeningenzitting wordt individueel uitleg gegeven zodat specifieke problemen kunnen aangepakt worden. Ook buiten de lesuren en per mail kunnen vragen gesteld worden.
De PowerPointpresentaties en andere bijkomende informatie wordt op Toledo ter beschikking gesteld.