- leerprocessen die ten grondslag liggen aan flexibel en functioneel wiskundig denken
- geschikte leeromgevingen om dit wiskundig denken te ontwikkelen
- gecijferdheid
- volgende onderwerpen komen in de mate van het mogelijke aan bod: meten en metend
rekenen (inclusief het begrip schaal), rekenvaardigheden (hoofd- en schattend rekenen), begrip
en de werking van de BTW, rekenproblemen en vraagstukken als toepassingsgebied van het
optellen en aftrekken, breuken en kommagetallen, procenten en verhoudingen, gemiddelde ,
grafieken, tabellen en diagrammen, statistische geletterdheid
- oplossingsproces van rekenproblemen aan de hand van een gevalsstudie over de regel van drie
- leerpsychologische referentiekaders die een hulp zijn bij het inzichtelijk functioneel wiskundig
denken
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De student kan:
- wiskundige vaardigheden functioneel in een thema integreren
- het leerproces van leerlingen ondersteunen door passende modellen, contexten,
rekenverhalen te gebruiken.
3. Inhoudelijk expert
De student kan:
- vaardig en vlot rekenen, doordacht gebruik maken van de verschillende rekentechnieken
- strategieën gebruiken om vlot problemen op te lossen
- motiveren waarom sommige wiskunde-onderwerpen al dan niet belangrijk zijn binnen PAV
- manieren bedenken om BSO-leerlingen te motiveren om alledaagse wiskundige problemen
op te lossen
- BSO-leerlingen strategieën aanreiken om deze problemen op te lossen
- de processen analyseren die aan de basis liggen van vaardig rekenen
- gepaste leeromgevingen ontwerpen om het wiskundig denken te ontwikkelen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De student beschikt over een goede basiskennis wiskunde, hij/zij kan de wiskunde van de basisschool vlot en inzichtelijk toepassen.
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
- onuitgegeven cursus van de docent 2008-2009,
- eventuele bijlagen en materiaal dat op Toledo verschijnt
C. Aanbevolen leermiddelen
- de leerplannen PAV, het leerplan wiskunde voor 1B en BVL (zie website VVKSO)
- handboeken voor PAV (zie OWP)
- Verschaffel, L., De Corte, E., (red.).
Stoho: naar een nieuwe reken/wiskundedidactiek
voor de basisschool en de basiseducatie, Leuven, ACCO, 1995
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- groepswerk
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
Tijdens de contacttijden worden verschillende werkvormen gebruikt. Daarnaast bereiden de studenten sommige onderdelen van de cursus voor die tijdens de contactijd verder besproken worden. Sommige delen van de leerstof worden zelfstandig verwerkt.
A. Types
- permanente evaluatie
- schriftelijk examen
B. Omschrijving
50% van de punten staat op taken die de student in de loop van het semester afgeeft. Daarnaast is er een schriftelijk examen dat voor 50% van de punten meetelt.
3e examenperiode: schriftelijk examen en eventueel een taak
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
50%
|
schriftelijk
|
|
|
50%
|
schriftelijk
|
50%
|
permanente evaluatie
|
|
|
50%
|
permanente evaluatie of taak
|
|
|
|
|
|
|
100%
|
|
100%
|
|
100%
|
|
- monitoraten en coaching
- een cursus met oefenmateriaal om basiskennis wiskunde bij te spijkeren, staat ter beschikking
op Toledo
- extra uitleg is, indien nodig, mogelijk na afspraak.