PAV Wiskunde in de praktijk (2008-2009)

- leerprocessen die ten grondslag liggen aan flexibel en functioneel wiskundig denken
- geschikte leeromgevingen om dit wiskundig denken te ontwikkelen
- gecijferdheid
- volgende onderwerpen komen in de mate van het mogelijke aan bod: meten en metend
  rekenen (inclusief het begrip schaal), rekenvaardigheden (hoofd- en schattend rekenen), begrip
  en de werking van de BTW, rekenproblemen en vraagstukken als toepassingsgebied van het
  optellen en aftrekken, breuken en kommagetallen, procenten en verhoudingen, gemiddelde ,
  grafieken, tabellen en diagrammen, statistische geletterdheid
- oplossingsproces van rekenproblemen aan de hand van een gevalsstudie over de regel van drie
- leerpsychologische referentiekaders die een hulp zijn bij het inzichtelijk functioneel wiskundig
  denken

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

De student kan:
- wiskundige vaardigheden functioneel in een thema integreren
- het leerproces van leerlingen ondersteunen door passende modellen, contexten,
   rekenverhalen te gebruiken.

3. Inhoudelijk expert

De student kan:
- vaardig en vlot rekenen, doordacht gebruik maken van de verschillende rekentechnieken
- strategieën gebruiken om vlot problemen op te lossen
- motiveren waarom sommige wiskunde-onderwerpen al dan niet belangrijk zijn binnen PAV
- manieren bedenken om BSO-leerlingen te motiveren om alledaagse wiskundige problemen
  op te lossen 
- BSO-leerlingen strategieën aanreiken om deze problemen op te lossen
- de processen analyseren die aan de basis liggen van vaardig rekenen
- gepaste leeromgevingen ontwerpen om het wiskundig denken te ontwikkelen.


A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student beschikt over een goede basiskennis wiskunde, hij/zij kan de wiskunde van de basisschool vlot en inzichtelijk toepassen.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

- onuitgegeven cursus van de docent 2008-2009,
- eventuele bijlagen en  materiaal dat op Toledo verschijnt

C. Aanbevolen leermiddelen

- de leerplannen PAV, het leerplan wiskunde voor 1B en BVL (zie website VVKSO)
- handboeken voor PAV (zie OWP)
- Verschaffel, L., De Corte, E., (red.). Stoho: naar een nieuwe reken/wiskundedidactiek  
   voor de basisschool en de basiseducatie,
Leuven, ACCO, 1995

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

Tijdens de contacttijden worden verschillende werkvormen gebruikt. Daarnaast bereiden de studenten sommige onderdelen van de cursus voor die tijdens de contactijd verder besproken worden. Sommige delen van de leerstof worden zelfstandig verwerkt.

A. Types

  • permanente evaluatie
  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

50% van de punten staat op taken die de student in de loop van het semester afgeeft. Daarnaast is er een schriftelijk examen dat voor 50% van de punten meetelt.
3e examenperiode: schriftelijk examen en eventueel een taak

1ste examenperiode

2de examenperiode

3de examenperiode

%

vorm

%

vorm

%

vorm

 50%

schriftelijk 

 

 

 50%

schriftelijk 

 50%

permanente evaluatie 

 

 

 50%

permanente evaluatie of taak 

 

 

 

 

 

 

100%

 

100%

 

100%

 

- monitoraten en coaching
- een cursus met oefenmateriaal om basiskennis wiskunde bij te spijkeren, staat ter beschikking
   op Toledo
- extra uitleg is, indien nodig, mogelijk na afspraak.
OA:
11268501
Code:
11268501
Vakcoördinator:
Ilse De Boeck
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands