Geschiedenis deel 2 (2008-2009)

In het eerste jaar staan tijdens het tweede semester volgende onderwerpen op het programma: - de Griekse beschaving; - de Romeinse beschaving (koninkrijk, republiek). De verschillende beschavingen worden bestudeerd in hun belangrijkste componenten (culturele, ethisch-godsdienstige, sociaal-economische, politieke) en in hun onderlinge beïnvloeding. Daarbij wordt veel aandacht besteed aan het werken met de historische atlas, de tijdbalk en geschreven en ongeschreven bronnen. Het accent ligt op concreet en aanschouwelijk onderwijs, afgestemd op de toekomstige taak als leraar.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
1. Inhoudelijk expert - De student kan het globale historische referentiekader (tijd, ruimte, domein) opbouwen. - De student kan vakspecifieke termen, begrippen en concepten gebruiken die nodig zijn om zich van het verleden een beeld te vormen. - De student kan de kenmerkende ontwikkelingslijnen van de bestudeerde samenlevingen verwoorden en relateren aan historische overblijfselen en het historische referentiekader. - De student is op de hoogte van de actualiteit en de recentste historisch-wetenschappelijke ontwikkelingen. - De student heeft inzicht in de tijd- en plaatsgebondenheid van het menselijk handelen en toont hierbij respect voor de fundamentele menselijke waarden. - De student slaagt erin de leerinhouden zelf eigen te maken door het onder begeleiding bestuderen en interpreteren van gevarieerd historisch bronnenmateriaal. 2. Organisator - De student kan werken met de historische atlas, de tijdbalk, alsook met geschreven en ongeschreven bronnen. 3. Cultuurparticipant - De student neemt actief en doelgericht deel aan studiereizen, museumbezoek, stadsexploratie, bezoek aan een archief en/of tentoonstellingen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen

A. Type

  • handboek
  • Andere: wetenschappelijk werk
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

- De Wever Frans, 2007, De eerste complexe maatschappijen en Griekenland. Cursus, KHKempen, Turnhout, 272 p.

- De Wever Frans, 2007, Rome. Cursus, KHKempen, Turnhout, 222 p.

- De Wever Frans e.a., Historia 1 en 2 (infoboek + werkboek), uitg. Pelckmans, kapellen.

- Adams, Historische atlas, uitg. Van In, Lier.

- Twee historisch-wetenschappelijke werken, te kiezen uit een beperkte literatuurlijst.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • Andere: individuele taak

B. Omschrijving

- Griekenland: geografie, duistere eeuwen, archaïsche periode: hoorcollege afgewisseld met didactische dialoog. - Griekenland: klassieke en hellenistische periode: begeleide zelfstudie. - Italië tot 800 v.C., Italië van 800 tot 500 v.C., Latium en Rome tot 509 v.C., de vroege republiek, de 'klassieke' republiek, de late republiek: begeleide zelfstudie. - Constructie van tijdlijnen van de geschiedenis van Griekenland en van de geschiedenis van Rome (koningstijd en republiek): individuele taak. - Boekbespreking van een publicatie over Griekenland of Rome: individuele taak. - Analyse van 10 relevante internetsites rond een historisch onderwerp uit de prehistorie, Egypte, Mesopotamië, de Keltische beschaving of Griekenland: individuele taak.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • individuele taak

B. Omschrijving

- Griekenland: geografie, duistere eeuwen, archaïsche periode: mondelinge toets met schriftelijke voorbereiding. - Griekenland: klassieke en hellenistische periode: mondelinge toets met schriftelijke voorbereiding. - Italië tot 800 v.C., Italië van 800 tot 500 v.C., Latium en Rome tot 509 v.C., de vroege republiek, de 'klassieke' republiek, de late republiek: schriftelijke toets met open en gesloten vragen. - Constructie van tijdlijnen van de geschiedenis van Griekenland en van de geschiedenis van Rome (koningstijd en republiek): opdracht. - Boekbespreking van een publicatie over Griekenland of Rome: paper, presentatie en verdediging. - Analyse van 10 relevante internetsites rond een historisch onderwerp uit de prehistorie, Egypte, Mesopotamië, de Keltische beschaving of Griekenland: paper, presentatie en verdediging.

Verhouding tussen de onderdelen van de evaluatie: mondelinge toets Griekenland: 35%; schriftelijke toets Rome: 35%; opdracht tijdlijnen: 10%; opdracht boekbespreking + opdracht internet: 20%.

 

- Extra begeleiding bij de constructie van tijdlijnen.

- Sessies leren leren: gedifferentieerde verwerking van het cursusmateriaal over Griekenland en Rome.

- Mail: frans.de.wever@khk.be

- Toledo

- Lerarenopleiding Turnhout, Campus, Patersstraat 26, 2300 Turnhout, lokaal 105.

OA:
10255670
Code:
10255670
Vakcoördinator:
Frans De Wever
Semester:
2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands