Frans deel 1 (2008-2009)

Basiswoordenschat en -grammatica (niveau zesde leerjaar) kan bijgespijkerd worden tijdens het eerste semester (extra oefeningen). Herhaling van (uitbreidings)grammatica: lidwoord, naamwoord, bijvoeglijk naamwoord, bijwoord, telwoorden, vorming en gebruik van werkwoorden (IP, FP, PR) ... Vakdidactiek Frans voor elke soort Franse les in de basisschool, weliswaar aan de hand van bestaande handleidingen. Mondelinge taalvaardigheid in (eenvoudige) communicatieoefeningen.

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen weet de student dat hij een totaal nieuw vak aanleert. Met behulp van de op de markt zijnde taalmethodes selecteert hij inhouden, werkvormen en groeperingsvormen. De handleidingen zijn daarvoor de eerste bron. Als inhoudelijk expert beheerst hij perfect de basisinhouden Frans van de lagere school. Hij is in staat om deze foutloos over te brengen aan kinderen van de lagere school. Daarnaast kan de student zich mondeling en schriftelijk voldoende goed behelpen in de Franse taal. Als organisator kan de student de minimale tijd besteed aan Frans in het lesurenpakket maximaal benutten, via oefeningen op de vier taalvaardigheden. Als cultuurparticipant blijft de student op de hoogte van wat zich, in grote lijnen, afspeelt in Frankrijk (en in mindere mate in de Franstalige wereld).

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De basiskennis Frans, niveau secundair onderwijs (ASO/TSO), zou verworven moeten zijn. In het begin van het academiejaar wordt een oriënterende basiskennistoets afgenomen. De studenten die hierop (te) laag scoren, kunnen, op vrijwillige basis, hun basiskennis bijspijkeren gedurende het eerste semester.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: Extra oefeningen voor studenten die erom vragen.

B. Verplichte leermiddelen

Handboek : Raes M.-A., Grammaire Trajet, Pelckmans, 2004

Christiaens E., Exercices Trajet, Pelckmans, 2004

C. Pardon, onuitgegeven cursus.

 

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

Didactiek in begeleide zelfstudie en hoorcolleges, alsook in demonstratielessen. Grammatica en woordenschat in oefenpractica en elektronisch leerplatform. Communicatievaardigheid en cultuurverrijking in groepswerk en oefenpracticum.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

80% schriftelijk examen (50% Frans, 30% didactiek), 20% mondeling examen

Extra oefeningen via Toledo en oefensites. Differentiatie-uren met oefeningen die inspelen op persoonlijke behoeften.
OA:
10250100
Code:
10250100
Vakcoördinator:
Christine Pardon
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Frans