digitale signaalverwerking 1 (2008-2009)

  1. Introduction to Real-Time Digital Signal Processing
  2. DSP Fundamentals and Implementation Considerations
  3. Design and Implementation of FIR Filter
  4. Design and Implementation of IIR Filter
  5. Frequency Analysis and Fast Fourier Transform

 

A. Algemene competenties

  • 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
  • 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
  • 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
  • 04. Kunnen reflecteren op het eigen denken en werken en het kunnen vertalen van die reflectie naar het ontwikkelen van meer adequate oplossingen
Toelichting:

Tijdens de lessen wordt matlab code gebruikt om de DSP concepten te verduidelijken met reële  voorbeelden. Er wordt ook tijd voorzien om de student zelf met deze code te laten experimenteren op andere datasets. Hierbij moeten ze de code aanpassen op verschillende punten.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 03. Kunnen toepassen van paradigma' s in het domein van de wetenschappen en het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma' s
  • 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
  • 07. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategiën
  • 04. Het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma’s
Toelichting:

Het  ontwerp van een digitaal FIR/IIR filter vertrekkende van gegeven specificaties bestaat uit een aantal keuzes. Bij elke genomen weg moet steeds teruggekoppeld worden naar de specificaties. Een verdere verfijning van het ontwerp kan zo gerealiseerd worden.

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
Een concrete opgave kunnen omzetten naar DSP-specificatie en - software realisatie. Ontwerpen van DSP-prototype. Herkennen en begrijpen van beperkingen DSP.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Voldoende begrip en inzicht in 'analoge signaalverwerking'. Laplace transformatie en Z transformatie.  Basis kennis van MATLAB.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Eigen ppt-slides. Handboek 'Real-Time Digital Signal Processing: Implementations and Applications, SM Kuo, et al., Wiley.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • projectwerk
  • groepswerk

B. Omschrijving

Van de bovenvermelde onderwerpen wordt eerst een kader geschept en nieuwe begrippen ingevoerd in de hoorcolleges. Daarna dient de student een project uittevoeren waarin hij de nieuwe begrippen toepast.

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

De evaluatie bestaat uit een theorie vragen en oefeningen  over de inhoud van de hoorcolleges (mondeling, geslotenboek)
·
De student kan contact opnemen via email of kan vragen stellen na de les.
OA:
03200761
Code:
03200761
Vakcoördinator:
Bart Vanrumste
Semester:
1
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands