Probleemstelling: Biologische dimensie van gedrag als onontbreekbaar. Algemene uitgangspunten: Een biologische benadering van gedrag; Het lichaam als biologisch systeem. Hersenen en gedrag: Welke hersenstructuren zijn verantwoordelijk voor de verschillende vormen van gedrag? Werking en functie van hersenonderdelen. Drugs: Invloed van drugs op hersenen en gedrag. Genen en gedrag: Invloed van genen op gedrag. Eenheid van lichaam en geest: Het biopsychosociale model van Engel. De biologische inzichten rond stress. Omgaan met biologische argumenten: Hoe moeten de biologische verklaringen geïnterpreteerd worden? Seksualiteit: Welke biologische inzichten bestaan er rond seksualiteit?
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 De MA kan interacties tussen mensen in hun context beschrijven en analyseren vanuit een generalistisch perspectief.
- C03 De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
geen
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Cursus Biopsychologie Draulans Muni, 2008, Word, Niet gepubliceerde cursus, KH Kempen, Geel, 200p.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- individuele taak
B. Omschrijving