Interdisciplinaire zorg voor het chronisch zieke kind (2008-2009)

Diabetes bij kinderen; Kinderen met visusstoornissen; Auditieve problemen bij kinderen; Spraak- en taalontwikkelingstoornissen; Ademhalings-en neurologische en revalidatie, Allergie bij kinderen; Kinderoncologie, Obesitas bij kinderen, Spierziekten bij kinderen, Regelgeving tegemoetkomingen voor chronisch zieke kinderen, Onderwijsmogelijkheden voor chronisch zieke kinderen. Zowel medische, verpleegkundige, psychosociale als pedagogische aspecten komen bij alle onderwerpen aan bod.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • C05 Een cliënt benaderen vanuit een holistische mensvisie.
  • C06 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief.
  • C07 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
  • C09 Doelstellingen formuleren en zorgplan opstellen, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
  • C12 Effectief schriftelijk en mondeling rapporteren.
  • C17 Bereid zijn zich voortdurend bij te scholen en zich professioneel te ontwikkelen.
  • C19 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • C20 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • C21 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
  • C23 Open staan voor het maatschappelijke gebeuren en kritisch staan t.o.v. het economisch, sociaal en ethisch beleid.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Syllabi van de verschillende lesdagen

C. Aanbevolen leermiddelen

Katholieke Hogeschool Kempen, (2005), KHKempen Stijlwijzer: Richtlijnen voor het maken van schriftelijke werkstukken. Geel : KHKempen.

A. Types

  • hoorcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • paper/werkstuk

B. Omschrijving

De paper met als algemene doelstelling aandacht voor de totale context van de zorg voor een kind met een chronische ziekte of handicap wordt beoordeeld op inhoud en vormvoorschriften. De opdracht wordt ingeleid door de opleidingsverantwoordelijke. Voor vragen en problemen bij de uitwerking van deze paper is contact met de opleidingsverantwoordlijke via mail mogelijk.
OA:
07284140
Code:
07284140
Vakcoördinator:
Katrin De Winter
Semester:
2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands