Dit opleidingsonderdeel omvat de volgende inhouden:
- Observeren
- Het lagere schoolkind: een eerste verkenning
- Lessen voorbereiden
- Ervaringsgericht werken en betrokkenheidverhogende factoren
- Introductie in het onderwijslandschap in Vlaanderen
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
De student kan de beginsituatie van leerlingen achterhalen .-doelstellingen kiezen en formuleren.-leerinhouden selecteren -leerinhouden structureren -gepaste werk-en groeperingsvormen bepalen -leermiddelen kiezen -observatie en evaluatie voorbereiden.-een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen -emancipatie bevorderen - administratieve taken correct uitvoeren -een stimulerende en werkbare klasruimte creëren , rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen -kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- Andere: artikels uit pedagogische tijdschriften
- handboek
B. Verplichte leermiddelen
Onuitgegeven cursussen van de docenten:
- Observeren
- Het lagere schoolkind: een eerste verkenning
- Hoe lesvoorbereidingen maken? Een praktische handleiding bij het ontwerpen van lessen
- Ervaringsgericht werken en betrokkenheidverhogende factoren
Handboek: Laevers, F., Ervaringsgericht werken in het basisonderwijs, Leuven: CEGO, 2004.
Brochure: Onderwijs in Vlaanderen: Het onderwijslandschap in een notendop (uitgegeven door: Afdeling informatie en documentatie departement onderwijs, 2005)
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- oefenpracticum
B. Omschrijving
Afhankelijk van de te realiseren competenties en de behandelde inhouden worden verschillende, meer gestuurde of meer zelfstandige, werkvormen gebruikt.
A. Types
- schriftelijk examen
- individuele taak
B. Omschrijving
De beoordeling bestaat uit twee delen: - een schriftelijk examen: 85 % van het totaalcijfer - een taak met als onderwerp: Onderzoeksopdracht naar de leef-en belevingswereld van lagere schoolkinderen voor 15 % van het totaalcijfer. Een niet-correct schriftelijk taalgebruik wordt mee verrekend in de eindbeoordeling van deze taak (vermindering van de punten tot 10%). In de derde examenperiode wordt dit opleidingsonderdeel uitsluitend beoordeeld via een schriftelijk examen. (100 %)
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
85 |
schriftelijk examen |
|
|
100 |
schriftelijk examen |
15 |
taak |
|
|
|
|
Bij dit opleidingsonderdeel worden twee differentiatieuren voorzien die als volgt worden ingevuld:
- differentiatieuur 1: bijkomende toelichting en ondersteuning bij het uitvoeren van de onderzoeksopdracht naar de leef- en belevingswereld van lagere schoolkinderen.
- differentiatieuur 2: bijkomende toelichting en ondersteuning bij het uitschrijven van de lesgang.