De student kan:
1.1 de beginsituatie achterhalen
1.2 doelstellingen kiezen en formuleren.
1.3 leerinhouden en –ervaringen selecteren
1.4 leerinhouden en –ervaringen structureren
1.5 gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen
1.6 leermiddelen kiezen en aanpassen
1.7 een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de groep
1.8 observatie en evaluatie voorbereiden
1.9 observeren en proces & product evalueren met oog op bijsturing
1.11 leer-en ontwikkelingsprocessen adequaat begeleiden in Standaardnederlands, rekening houdend met het taalbeheersingsniveau van de leerlingen
1.12 omgaan met de diversiteit van de groep
2.1 een positief leefklimaat creëren
2.2 emancipatie bevorderen
2.3 door attitudevorming individuele ontplooiïng en maatschappelijke participatie voorbereiden
2.4 actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context
2.5 adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties
2.6 fysiek en geestelijk welzijn bevorderen
3.1 basiskennis beheersen van de leerinhouden en recente ontwikkelingen volgen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's
3.2 kennis en vaardigheden mbt leergebieden aanwenden
3.3 vormingsaanbod situeren en integreren in onderwijsaanbod met het oog op begeleiding en oriëntering van leerlingen
4.1 een gestructureerd werkklimaat bevorderen
4.2 soepel en efficiënt dag-en weekverloop organiseren
4.3 administratieve taken correct uitvoeren
4.4 een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen
5.1 vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
5.3 eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen
6.1 zich informeren en discreet omgaan met gegevens
6.3 in overleg met het team ouders en verzorgers informeren over en betrekken bij het klas- en schoolgebeuren rekening houdend met diversiteit
6.5 in Standaardnederlands of naargelang de context in een passend register adequaat in interactie treden met ouders en verzorgers
7.1 overleggen en samenwerken binnen het schoolteam
7.2 binnen een team taakverdeling overleggen en afspraken naleven
7.3 pedagogische en didactische aanpak in team bespreken
7.5 in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam.
8.2 in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven
Je beschikt over de basisvaardigheden zoals ze zijn aangegeven in de leerlijnen van het stagevademecum
Stagevademecum LOT en aanvullende documenten per stageperiode (Toledo)
De stagemap met lesvoorbereidingen, opdrachten en reflecties vormen een neerslag van je leerproces.
De student loopt stage in het tweede leerjaar en in de derde graad (5° of 6° leerjaar) van de lagere school. De voorbereiding van de stage gebeurt studentgestuurd. De student krijgt per stageperiode tijd ingebouwd in het uurrooster om zich voor te bereiden op de stage. Op deze vastgestelde tijdstippen kan hij beroep doen op individuele begeleiding. Verder krijgt hij in alle opleidingsonderdelen - maar in het bijzonder in didactisch atelier - een gerichte voorbereiding om het vereiste stageniveau te kunnen halen. Na elke stage krijgt de student feedback van de mentor en/of docent om zijn leerproces te kunnen optimaliseren. In persoonlijk leermanagement leert de student reflecteren op zijn stage-ervaringen
De stage wordt permanent opgevolgd en geëvalueerd. De student krijgt een tussentijdse evaluatie op het einde van elke stageperiode. Bij de evaluatie van elke stageperiode wordt er rekening gehouden met de feedback van: de vaste begeleider, de losse begeleider, de mentor en eventuele andere betrokkenen. De uiteindelijke boordeling blijft de verantwoordelijkheid van de opleiding.
Elke stageperiode krijgt de student feedback op basis van een stagebezoek/lesbezoek door één of meerdere docenten. Een stagebezoek/lesbezoek is een momentopname en het oordeel van een lesbezoek/stagebezoek zegt iets over het totaalbeeld van de praktijkcompetenties op dat moment.
In juni volgt een eindevaluatie op basis waarvan een definitief stagecijfer wordt toegekend. Voor stage is geen derde examenperiode mogelijk. Een gedetailleerde beschrijving van de afspraken is te vinden in het stagevademecum.
Begeleiding door docenten bij de stagevoorbereiding (vaste en losse begeleider geven feedback op lesvoorbereidingen en via de didactische ateliers. Stagefeedback van de mentor en/of bezoekende docent bij de stagelessen. Bespreking van de stage achteraf door de vaste begeleider. Begeleiding bij reflectie op stage in "persoonlijk leermanagement"