Godsdienst (2008-2009)

Wereldgodsdiensten

Wereldgodsdiensten en niet religieuze wereldbeschouwingen en aan religie verwante hedendaagse problemen.

Filosoferen met kinderen/jongeren.

De student leert een filosofisch onderzoeksplan uitwerken en filosoferen met jongeren binnen de les godsdienst.

Schoolpastoraal

- Rouwbegeleiding op school: vanuit een specifieke begeleidershouding leert de student methodieken en werkvormen aan om klassen en individuele leerlingen te begeleiden in het rouwproces.

- Bezinning en bezinningsdagen: vanuit ervaringsgerichte werkvormen leert de student een (klas)bezinning uitwerken en begeleiden.

- Pastorale activiteiten: de student leert een bijzondere periode uit het kerkelijk jaar zichtbaar maken op school en schakelt zich in in pastorale activiteiten.

- Studenten werken eigen vakspecifieke thema's/onderwerpen uit.

 

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
- Studenten kunnen dialogaal omgaan met wereldgodsdiensten en niet-religieuze levensbeschouwingen - Studenten kunnen de omgaan met hedendaagse problemen vanuit religieus perspectief - Studenten kunnen de leerplangegevens van de derde graad op een didactisch verantwoorde manier uitwerken

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen:- gebruik bijbel Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd:- de activiteiten van 1 en 2 LeSo Studenten bezitten de volgende competenties:- vlot kunnen omgaan met de religieuze dimensie van het christendom

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Dijckmans, C. (2008 - 2009). Onuitgegeven cursus 3Baso godsdienst.

Schellekens, T. (2008 - 2009). Onuitgegeven cursus 3Baso godsdienst.

Erkende instantie R.K. Godsdienst (2000).  Leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het secundair onderwijs. Brussel: Licap.

C. Aanbevolen leermiddelen

Zie cursus per onderwerp.

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • mondeling examen

B. Omschrijving

Permanente evaluatie: 70% van het jaarcijfer.

Mondeling examen: 30% van het jaarcijfer.

OA:
10254480
Code:
10254480
Vakcoördinator:
Chris Dijckmans
Semester:
1+2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands