Marketing van diensten en verkooptechnieken (2008-2009)

In de cursus dienstenmarketing behandelen we het belang van de dienstensector in de economie.Aan de hand van een aantal basiskenmerken en managementvraagstukken op marketing vlak bekijken we het verschil tussen dienstverlenende en produktiebedrijven. De student leert dat kwaliteit en personeel belangrijke tools zijn om aan marketing te doen.De student leert oplossingen zoeken voor het afstemmen van vraag en capaciteit in een dienstverlenende onderneming. De student leert hoe een dienstverlenend bedrijf kan groeien .De student leert de actieve rol van de klant aan het dienstverleningsproces kennen. In het deel verkooptechnieken leert de student structuur aanbrengen in een commercieel gesprek. Volgende fasen worden besproken en geanalyseerd: entreefase, behoeftefase met vraagtechnieken, demo- en argumentatiefase, kooptechnieken en afsluittechnieken. Belang van verbaal en non verbaal gedrag in een commercieel gesprek leren kennen .

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
De student moet de marketing mix elementen kunnen toepassen op een dienstverlenend bedrijf. De student moet het kwaliteitsbeleid van een dienstverlenende onderneming kunnen analyseren. De student moet vraag- en aanbodinstrumenten kunnen analyseren en oplossingen kunnen definiëren. Studenten moeten behoeften van vertegenwoordigers kunnen analyseren en de gepaste oplossing kunnen voorstellen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

W. Van Der AA en T. Elfring: Management van dienstverlenende bedrijven, 175 blz., laatste versie, Academic Service.

W. Spruyt en L. Huysmans : Operationele verkoop, de boeck

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

de docent is na afspraak beschikbaar voor de student bij problemen of vragen
OA:
02256250
Code:
02256250
Vakcoördinator:
Ria Beliën
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands