De cursus opvoedkundige wetenschappen specifiek deel brengt inzicht in het Vlaamse zorgbeleid voor onderwijs (GOK en leerzorgkader). Binnen dit thema wordt ook de klassenraad behandeld, alsook het pedagogische leerlingendossier. Dit vak staat ook stil bij alternatieve onderwijssystemen en evaluatievormen (assessment) en behandelt het Europese onderwijs. Onderwijsvernieuwing krijgt ook een plaats in dit opleidingsonderdeel.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
Er wordt aandacht besteed aan zelfgestuurd leren: de student gaat zelf na, mbt de thema's, aan de hand van de basiscompetenties waar hij zelf nog aan moet werken en in moet groeien. De student neemt het leerproces zelf in handen en gaat kritisch reflecteren over zijn leren mbt de aangeboden thema's. De student heeft kennis van GOK, assessment en leerlingenbegeleiding en maakt de transfer naar de klaspraktijk.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
Toelichting:
De studenten verwerven inzicht in het Vlaamse zorgbeleid voor onderwijs (kader), specifiek gericht op Gelijke Onderwijskansen.. De studenten verwerven inzicht in alternatieve onderwijssystemen en in het Europese onderwijs. De studenten verwerven inzicht in onderwijsvernieuwing (assessment). De studenten maken kennis met leerlingendossiers en hebben zicht op klassenraden. De studenten leren een eigen visie te onderbouwen met kaders. De cursus opvoedkundige wetenschappen specifiek deel voldoet aan volgende basiscompetenties (cfr. basiscompetenties voor de leraar secundair onderwijs): -de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen -de leraar als opvoeder -de leraar als innovator-onderzoeker -de leraar als lid van een schoolteam -de leraar als partner van ouders/verzorgers -de leraar als partner van externen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen: Deze cursus bouwt op de didactische en pedagogische kennis uit het eerste en het tweede jaar verder. Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd: Deze cursus bouwt op de didactische en pedagogische kennis uit het eerste en het tweede jaar verder. Studenten bezitten volgende competenties: Deze cursus bouwt op de didactische en pedagogische kennis uit het eerste en het tweede jaar verder.
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
- Balcaen Mieke, 2008. Cursus opvoedkundige wetenschappen specifiek deel derde jaar. Niet-gepubliceerde cursus. KHKempen, Turnhout.
- DOCHY, F. e.a. (2003) Anders evalueren. Assessment in de onderwijspraktijk (Lannoo)
- Elementaire didactische werken (boeken, tijdschriften, video’s, websites, organisaties, ...) - Eigen nota’s en takenportfolio van studenten
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- paper/werkstuk
- presentatie
- peer assessment
- Andere: Takenportfolio
B. Omschrijving
70% permanente evaluatie waarvan 20% op bundel en presentatie onderwijs in Europa en 50% op de portfolio
30% mondeling examen
Overdracht: 50%
Begeleiding bij het takenportfolio