Pedagogisch-didactische vorming deel 4 (2008-2009)

Leerpsychologie

Opvoeden in de klas

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:

Beroepsspecifieke competetenties

1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

De student kan leer- en ontwikkelignsprocessen opzetten rekening houdend met verschillende leerpsychologische invalshoeken

2. De leraar als opvoeder

De student kan vanuit verschillende invalshoeken elementen aanreiken die gehanteerd kunnen worden om een aangenaam leerklimaat te creëren in de klas (hoog welbevinden, betrokkenheid en verbondenheid bij leerlingen)

 

3. De leraar als inhoudelijk expert

De student is op de hoogte van de verschillende invalshoeken en kaders om een aangenaam leerklimaat te creëren.

 

4. De leraar als lid van een schoolgemeenschap

De student kan dialogeren over het beroep van leraar als opvoeder in de klas (zijn opvoedende rol en de plaats ervan in de samenleving)

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • paper/werkstuk
  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

30% permanente evaluatie

70% schriftelijk examen

De docent begeleidt de student in het maken van zijn opdrachten (gedeelde zelfsturing)
OA:
10256440
Code:
10256440
Vakcoördinator:
Mieke Balcaen
Semester:
2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands