Verpleegkundige wetenschappen (2008-2009)

Er wordt binnen deze onderwijsaktiviteit aandacht besteed aan de term 'clinical leadership'. Wat omvat deze term, wat is de stand van zaken, hoe wordt dit toekomstgericht bekeken? Verder worden de verschillende managemenststijlen besproken en ook het aspect 'feedback geven' wordt toegelicht. Projectmanagement kent binnen dit deel ook een plaats. Daarnaast is het de bedoeling om ervaringsgericht wetenschappelijke onderzoeksliteratuur bij te brengen en te kunnen implementeren in het werkveld indien nodig. Hiervoor wordt theorie aangebracht, gerelateerd aan specifieke topics. Het doel is om per groep gerelateerde wetenschappelijke onderzoeksartikelen te lezen, te beoordelen en weer te geven hoe de resultaten kunnen geïmplementeerd worden op de werkvloer. Het resultaat van dit proces dient men dan ook aan de medestudenten voor te stellen. 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • C03 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan gebruik makend van communicatieve vaardigheden.
  • C06 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief.
  • C11 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
  • C14 De zorg organiseren en coördineren op micro- en mesoniveau.
  • C15 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
  • C16 Verpleegkundig wetenschappelijk onderzoek aanwenden in de praktijk.
  • C17 Bereid zijn zich voortdurend bij te scholen en zich professioneel te ontwikkelen.
  • C19 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • C20 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

De syllabi van de verschillende deelaspecten zijn aangewezen.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • peer assessment

B. Omschrijving

 

Indien vragen, kan er via mail contact opgenomen worden:

lieven.de.maesschalck@khk.be

bart.foets@khk.be

dirk.van.gestel@khk.be

kristel.thijs@khk.be

ann.vanherck@khk.be

 

OA:
07284002
Code:
07284002
Vakcoördinator:
Kristel Thijs
Semester:
1
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands