Communicatie in het Frans: Actuele ICT-onderwerpen: l'informaticien, le piratage, les logiciels... Zakelijke communicatie: se présenter, les chiffres, le téléphone, vocabulaire de l'entreprise, l'e-mail, le recrutement Occasionele grammatica (n.a.v. een bepaald probleem) en remediërende oefeningen op veelgemaakte fouten (vooral op PC) - Woordenschat: nieuwe beroepsgerichte woordenschat Beoogd eindniveau: CEFR A2.
Beoogd eindniveau: CEFR B1.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Gegevens behandelen.
- C02 Analyseren.
- C03 Oplossingen uitwerken.
- C04 Beheren.
- C05 Projectmatig werken.
- C06 Communiceren.
- C07 Eigen gedrag aanpassen.
- C08 Kwaliteitsvol handelen.
Toelichting:
Studenten kunnen zich mondeling en schriftelijk in het Frans uitdrukken, vooral in bedrijfseconomische contexten. De studenten kunnen zelfstandig geschreven en audiovisuele documenten verwerken. Verder kunnen ze zelfstandig taalcorrectie verwerven.
De studenten kunnen telefoneren en een presentatie geven in het Frans.
Verder kunnen ze zelfstandig grammatica en woordenschat verwerven.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De studenten beheersen de competenties voor het overeenkomstige vak in het tweede jaar van de opleiding.
A. Type
- handboek
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Bronmateriaal op het digitaal leerplatform ("Virtueel Taallabo") / internet
Cornu Philippe, Grothen Hélène, Lamote Johan, "Erreurs Courantes", uitg. Garant, Antwerpen
Access Applicatie op CDROM: Sannen Marc, "Lexique des TIC", uitg. WUC, Geel
Grammaticawijzer Frans, uitg. IntertaaL, A'pen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
- discussieseminarie
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
- paper/werkstuk
- presentatie
- open boek
- praktische proef
- individuele taak
- aan de computer
B. Omschrijving
Tijdens de iteratieve proces-evaluatie: individuele mondelinge beurten van 10 minuten in "tête à tête" met de docent.
Via e-mail.