Vakdidactiek Aardrijkskunde (2008-2009)

De inhoud omvat volgende onderwerpen:

- visie op het vak aardrijkskunde en haar maatschappelijke relevantie

- leerplannen

- vakspecifieke didactische eisen: aardrijkskundige leermiddelen, excursie als elementaire werkvorm, het vaklokaal, het werken met mentale kaarten, ...

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:
niveau 1

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
Toelichting:

1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

- De student past de vakdidactische principes toe in opdrachten.

- De student werkt vanuit de concrete geografische ruimte.

2. Inhoudelijk expert

- De student kan de juiste termen en begrippen hanteren.

- De student kan de verschillende excursievormen onderscheiden.

 - De student kent de visie op het vak en werkt opdrachten uit volgens deze visie. - De student verzamelt, selecteert en bespreekt relevante bronnen i.f.v. de eindtermen en leerplandoelstellingen van de eerste graad in een documentatie- en actualiteitenmap.

3. Organisator

- De student kan de organisatie van het vaklokaal beoordelen volgens de didactische eisen van het leerplan.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in het secundair onderwijs. Er wordt van de student een grote interesse voor de eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren gevraagd.

A. Type

  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: atlas en kaarten
  • handboek
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Wolters' Algemene Wereldatlas, Wolters Plantyn, 2008

een handboekenreeks aardrijkskunde voor de eerste graad secundair onderwijs keuze uit:

 Van Hecke E e.a., Zenit 1, Uitgeverij Pelckmans, 2008

Van Hecke E e.a., Zenit 2, Uitgeverij Pelckmans, 2008

of

Neyt R, Tibau G e.a., Geogenie 1 & 2, De Boeck, 2008

of

David G e.a., Geo 1, Wolters Plantyn, 2008

David G e.a., Geo 2, Wolters Plantyn, 2008

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • Andere: oefeningen en opdrachten

B. Omschrijving

A. Types

  • Andere: groepstaak
  • individuele taak

B. Omschrijving

Individuele taak: 80 %

Groepstaak: 20 %

Derde examenperiode: dezelfde verdeling als tijdens het academiejaar

Docentgestuurd tijdens hoorcolleges

Docentenbegeleiding tijdens oefeningen en opdrachten

OA:
10255500
Code:
10255500
Vakcoördinator:
Hilde Hofkens
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands