De inhoud omvat volgende onderwerpen:
- visie op het vak aardrijkskunde en haar maatschappelijke relevantie
- leerplannen
- vakspecifieke didactische eisen: aardrijkskundige leermiddelen, excursie als elementaire werkvorm, het vaklokaal, het werken met mentale kaarten, ...
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- De student past de vakdidactische principes toe in opdrachten.
- De student werkt vanuit de concrete geografische ruimte.
2. Inhoudelijk expert
- De student kan de juiste termen en begrippen hanteren.
- De student kan de verschillende excursievormen onderscheiden.
- De student kent de visie op het vak en werkt opdrachten uit volgens deze visie. - De student verzamelt, selecteert en bespreekt relevante bronnen i.f.v. de eindtermen en leerplandoelstellingen van de eerste graad in een documentatie- en actualiteitenmap.
3. Organisator
- De student kan de organisatie van het vaklokaal beoordelen volgens de didactische eisen van het leerplan.
De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in het secundair onderwijs. Er wordt van de student een grote interesse voor de eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren gevraagd.
Wolters' Algemene Wereldatlas, Wolters Plantyn, 2008
een handboekenreeks aardrijkskunde voor de eerste graad secundair onderwijs keuze uit:
Van Hecke E e.a., Zenit 1, Uitgeverij Pelckmans, 2008
Van Hecke E e.a., Zenit 2, Uitgeverij Pelckmans, 2008
of
Neyt R, Tibau G e.a., Geogenie 1 & 2, De Boeck, 2008
of
David G e.a., Geo 1, Wolters Plantyn, 2008
David G e.a., Geo 2, Wolters Plantyn, 2008
Individuele taak: 80 %
Groepstaak: 20 %
Derde examenperiode: dezelfde verdeling als tijdens het academiejaar
Docentgestuurd tijdens hoorcolleges
Docentenbegeleiding tijdens oefeningen en opdrachten