-Analoge signaalverwerking
-Woordverwerking
-Omvormen van getalformaten
-Databouwstenen (DB's)
-Directe en indirecte adressering
-Functieblokken (FB's)
-Instantie-DB
-Multi-instantie-DB
-Geparametreerde functies
-Organisatiebouwstenen
-Systeeminstellingen
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
- De student kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren)
- De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren)
- De student bepaalt wat hij/zij precies in welke mate moet weten
- De student maakt een planning op voor de verschillende stappen in het project
- De student heeft het verslag tegen de afgesproken tijd klaar
- De student kan zijn/haar mening helder en duidelijk formuleren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
De student luistert actief naar zijn/haar gesprekspartners;
De student maakt de transfer van theoretische modellen en achtergrond naar een toegepaste praktijk.
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
- BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
- BC7 Rekening houdend met het budget, de termijnen en het wettelijke kader de productie efficiënt organiseren.
- BC8 Gebruik maken van gangbare werkmethoden conform de code van de goede praktijk.
- BC9 Het productieproces beoordelen en bijsturen en eventueel innoveren.
- BC13 Het onderhoud plannen/ organiseren.
Toelichting:
-De bachelor elektromechanica kan combinatorische en sequentiële problemen herkennen, schematiseren, en een werkend programma opstellen.
-De bachelor elektromechanica kan fouten in een programma opzoeken en verhelpen.
-De bachelor elektromechanica kan analoge signalen inlezen, opslaan en verwerken in de PLC. -De bachelor elektromechanica kan de programmeersotfware vaardig gebruiken.
-De bachelor elektromechanica kan op een gestructureerde wijze een PLC-programma schrijven.
- De bachelor elektromechanica kan de juiste automatiseringssoftware kunnen kiezen.
- De bachelor elektromechanica kan van een gesteld probleem voor PLC-programmatie een Grafcet-ontwerp maken.
- De bachelor elektromechanica kan een geautomatiseerd systeem opstarten, in bedrijf houden en stoppen.
- De bachelor elektromechanica kan een programma (PLC) optimaliseren (debuggen).
- De bachelor elektromechanica kan storingsonderzoek op een PLC uitvoeren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen: -Basiscursus PLC
Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd: -PLC1 (eerste jaar)
Studenten bezitten de volgende competenties:
-Programmertechnieken van de PLC
-Combinatorische en sequentiële programma's schrijven.
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
cursus PLC
-deel 1: basis
-deel 2: oefeningen
-deel 3: grafcet
-case studies
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- praktische proef
B. Omschrijving