PLC projecten (2008-2009)

-Analoge signaalverwerking -Woordverwerking -Omvormen van getalformaten -Databouwstenen (DB's) -Directe en indirecte adressering -Functieblokken (FB's) -Instantie-DB -Multi-instantie-DB -Geparametreerde functies -Organisatiebouwstenen -Systeeminstellingen

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:

- De student kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren)

- De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren)

- De student bepaalt wat hij/zij precies in welke mate moet weten

- De student maakt een planning op voor de verschillende stappen in het project

- De student heeft het verslag tegen de afgesproken tijd klaar

- De student kan zijn/haar mening helder en duidelijk formuleren

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
De student luistert actief naar zijn/haar gesprekspartners; De student maakt de transfer van theoretische modellen en achtergrond naar een toegepaste praktijk.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
  • BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
  • BC7 Rekening houdend met het budget, de termijnen en het wettelijke kader de productie efficiënt organiseren.
  • BC8 Gebruik maken van gangbare werkmethoden conform de code van de goede praktijk.
  • BC9 Het productieproces beoordelen en bijsturen en eventueel innoveren.
  • BC13 Het onderhoud plannen/ organiseren.
Toelichting:

-De bachelor elektromechanica kan combinatorische en sequentiële problemen herkennen, schematiseren, en een werkend programma opstellen. -De bachelor elektromechanica kan fouten in een programma opzoeken en verhelpen. -De bachelor elektromechanica kan analoge signalen inlezen, opslaan en verwerken in de PLC. -De bachelor elektromechanica kan de programmeersotfware vaardig gebruiken. -De bachelor elektromechanica kan op een gestructureerde wijze een PLC-programma schrijven.

- De bachelor elektromechanica kan  de juiste automatiseringssoftware kunnen kiezen.

- De bachelor elektromechanica kan  van een gesteld probleem voor PLC-programmatie een Grafcet-ontwerp maken.

- De bachelor elektromechanica kan  een geautomatiseerd systeem opstarten, in bedrijf houden en stoppen.

- De bachelor elektromechanica kan  een programma  (PLC) optimaliseren (debuggen).

- De bachelor elektromechanica kan  storingsonderzoek op een PLC uitvoeren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen: -Basiscursus PLC Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd: -PLC1 (eerste jaar) Studenten bezitten de volgende competenties: -Programmertechnieken van de PLC -Combinatorische en sequentiële programma's schrijven.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

cursus PLC -deel 1: basis -deel 2: oefeningen -deel 3: grafcet -case studies

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

OA:
05210410
Code:
05210410
Vakcoördinator:
 
Semester:
2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands