Vertrekkende vanuit de eigen omgeving worden volgende vakspecifieke inhouden en vaardigheden, aansluitend bij de eindtermen Wereldoriëntatie van het lager onderwijs, uitgediept en ontwikkeld: - Gericht waarnemen en waarnemingen vastzetten - Gericht observeren in de eigen omgeving: een natuurlijke omgeving, verschijnselen en processen - Elementen uit landschappen exploreren - Gelijkenissen en verschillen aantonen tussen verschillende plantaardige organismen a.d.h.v. eigen observaties, determinatietabellen en/of andere bronnen - Plantaardige organismen ordenen in een classificatiesysteem - Oriëntatie en kaartvaardigheid - Voorstellingen van de leefwereld gebruiken - Ruimtebeleving en ruimtelijke ordening/bepaaldheid - Verkeers- en mobiliteitseducatie - De grote periodes uit de geschiedenis kennen - Historische elementen in hun omgeving situeren in de juiste tijdperiode aan de hand van een tijdband - Periodisering van de Westerse geschiedenis met uitdieping - Sociaal-economische en politiek-juridische verschijnselen bestuderen - Adequate bronnen en leermiddelen kiezen en hanteren
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Wereldoriëntatie is de kinderen de wereld om hen heen leren ontdekken, bestuderen en elementen ervan begrijpen. In dit opleidingsonderdeel verwerf je kennis, vaardigheden en attitudes die je nodig hebt om activiteiten Wereldoriëntatie te organiseren. Er wordt gericht gewerkt aan het ontwikkelen van de competenties: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen, opvoeder en inhoudelijk expert. Andere competenties komen in beperktere mate aan bod.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Er is geen voorkennis voor Wereldoriëntatie 1 vereist
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Wolters' Algemene Wereldatlas: laatste editie- Zenit 1 Leerwerkboek: uitg.Pelckmans Tijdwijzer: Van Den Bosche J. - uitg. Pelckmans Wereldoriëntatie: Leerplan VVKBaO Cursus lectoren: 1 Balo W.O. Deel 1 Natuuronderwijs inzichtelijk: Kersbergen C. en Haarhuis A. - uitg. Coutinho Praktische didactiek voor natuuronderwijs: de Vaan E. en Marell J. - uitg. Coutinho
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
- oefenpracticum
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
Tijdens docentgestuurde of studentgestuurde differentiatie uren krijgt de student extra ondersteuning bij de verwerking/uitvoering van complexe inhouden/vaardigheden.