De inhoud omvat de volgende onderwerpen:
-Wat is muzische vorming?
-Wat zijn de randvoorwaarden?
-Hoe ziet een muzische activiteit eruit?
-Wat zeggen de Ontwikkelingsdoelen / De leerplannen / Het Ontwikkelingsplan? Concretisering aan de hand van een theatervoorstelling, film of kunstobject met introductie en verwerking.
-Optimaliseren van de eigen muzische vaardigheden in één domein: beeld, drama, beweging, nieuwe media, muziek.
-Toepassen van de verworven theorie en uitvoering in een oefenklas.
-Toepassen van de verworven theorie en vaardigheden in de zelfstandige stage.
Denk- en redeneervaardigheid : de student kan creatieve denkprocessen bewust hanteren.
Kritisch reflecteren : de student kan kritisch reflecteren over de muzische uitwerking van een kleuteraanbod.
Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling : de student kan inzichten in creatieve denkprocessen en het muzisch werken, hanteren en zijn methode hieraan aanpassen.
Ingesteldheid tot levenslang leren: de student kan vanuit een zintuiglijke en kunstzinnige gevoeligheid zijn beeld over de wereld rondom hem aanscherpen. De student kan vanuit nieuwe contacten met (oude en nieuwe) kunst nieuwe ideeën ontwikkelen en uitwerken voor kleuters.
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen - de student kan de muzische mogelijkheden van kleuters stimuleren.
Als opvoeder - de student kan een veilig relationeel klimaat scheppen waarin expressiemogelijkheden van kleuters de kans krijgen om te ontluiken. - de student kan kleuters op weg helpen om de eigen expressiemogelijkheden en die van anderen te ontdekken, ermee te experimenteren, ervan te genieten.
Als inhoudelijk expert - de student kan de muzische mogelijkheden van kleuters vanuit verschillende invalshoeken aanboren en begeleiden. Als innovator - de student kan nieuwe tendensen op vlak van muzische vorming opvolgen en kan ze gebruiken. Als lid van de onderwijsgemeenschap - de student is op de hoogte van de ontwikkelingsdoelen muzische opvoeding, het Leerplan Muzische Opvoeding en de plaats van muzische vorming in het Ontwikkelingsplan.
Als partner van externen - de student kan het aanbod van externe instanties waarmee scholen kunnen samenwerken in functie van de muzische ontwikkeling van kleuters vinden op het www.
Als cultuurparticipant - de student kan kinderen gevoelig maken voor en initiëren in het cultureel-esthetisch domein. Attutudes: - de student heeft voldoende beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, creatieve gerichtheid, flexibiliteit, hanteert een correct taalgebruik en is voldoende communicatievaardig.
Basiskennis, -vaardigheden en attitudes van het 1ste en het 2de jaar op vlak van: beeldende vorming, muzikale opvoeding, bewegingsopvoeding, taal & drama, media, culturele vorming.
- VVKBAO. (1999). Leerplan: Muzische Opvoeding. Brussel: CRKLKO. VVKBAO. (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002). Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs. Van der Straeten, Eric, Van Dijck, Goele (2007-2008)
Muzische vorming. Onuitgegeven cursus voor het derde jaar Bachelor Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Hoorcollege: de student verwerft de overkoepelende basisdidactiek van muzisch werken.
Begeleide zelfstudie: de student verwerkt de inzichten van de les aan de hand van zijn eigen praktijk tijdens de stage.
Labo en werkcollege: de student werkt vanuit een thema muzische activiteiten uit en probeert deze uit met medestudenten en kleuters.
Discussieseminarie: de student bespreekt de feedback van de oefenmomenten met kleuters met medestudenten. Groepswerk: de studenten werken in groep een reeks muzische activiteiten uit rond één thema en proberen die uit bij kleuters.
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
30% | practische proef | 100% | presentatie opdracht | ||
70% | presentatie |