Vakdidactiek Frans (2008-2009)

Volgende vakdidactische aspecten die de student in staat stellen een geïsoleerde les (woordenschat, spraakkunst, tekst, vaardigheden,...) voor te bereiden en te geven aan de hand van de gebruikte handboeken in de oefenschool komen aan bod: - basisbegrippen van de didactiek van het vreemdetalenonderwijs - aanpak van een woordenschatles - aanpak van een spraakkunstles - aanpak van het trainen van de vaardigheden - aanpak van oefeningen - aanpak van een tekstles - items gericht op elementen/moeilijkheden die zich in de stage voordoen - aanzet tot het werken met het leerplan

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan de student: - de nodige informatie opzoeken ivm de beginsituatie van de leerlingen en deze gebruiken bij het voorbereiden en geven van de les. Hij kan de functionele (met het oog op de communicatieve vaardigheden) en de idiomatische (contrast vreemde taal - moedertaal) elementen bepalen in functie van zijn specifieke les. - een duidelijk schema uitwerken rekening houdend met de taxonomie van de verwerkingsniveaus. Als inhoudelijk expert kan de student: - een pedagogisch-didactisch verantwoorde selectie maken van de vakinhoudelijke aspecten en vaardigheden. Als organisator kan de student: - een efficiënt lesverloop voor communicatieve vaardigheden organiseren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

onuitgegeven cursus Méthodologie

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

Voor de meeste onderdelen/onderwerpen is de werkvorm fundamenteel deze: studenten bereiden thuis een onderwerp voor door de cursus te lezen, de vragen te beantwoorden, enz. Tijdens het daaropvolgende lesuur kunnen vragen gesteld worden over de theorie. Vervolgens krijgen de studenten vragen die ze moeten voorbereiden en die daarna in een klasgesprek worden bediscussieerd, of een praktische opdracht die ze in groepjes moeten voorbereiden en voorbrengen (korte oefeningen, woordenschatles, grammaticales).

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

-schriftelijk examen (stuk lesvoorbereiding) -mondeling examen (theorie) Op Toledo staan meerkeuzevragen die de leerstof bevragen.
OA:
10255620
Code:
10255620
Vakcoördinator:
Frank Boogers
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands