Leereenheid 1: Het Vlaamse onderwijslandschap in een notendop
Leereenheid 2: Principes van het ervaringsgerichte onderwijs als uitgangspunt voor goed onderwijs
Leereenheid 3:Ontwikkelingspsychologie
Leereenheid 4: Leerplannen - eindtermen - lesdoelen
Leereenheid 5: Visies op opvoeden
Leereenheid 6: Visies op leren
Leereenheid 7: Kansarmoede en ICO
De volledige onderwijsmodule is gericht op het verwerven van de gemeenschappelijke beroepsspecifieke competenties, die gelden voor alle leraren. In het vak Pedagogisch-didactische vorming leggen we ons vooral toe op de ondersteunende kennis die nodig is om volgende competenties te verwerven:
- Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: - beginsituatie van kinderen en de leerlingengroep achterhalen - doelstellingen kiezen en formuleren - leerinhouden en leerervaringen selecteren - een krachtige onderwijsleeromgeving realiseren - de observatie/evaluatie voorbereiden - het product evalueren met het oog op bijsturing en differentiatie
- Als opvoeder: - de emancipatie van kinderen bevorderen - door attitudevorming kinderen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden - actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context - omgaan met kinderen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met kinderen met gedragsmoeilijkheden
- Als partner van ouders: - in overleg met het team ouders informeren over en betrekken bij het klas- en schoolgebeuren - met ouders in dialoog treden over opvoeding en onderwijs
- Als lid van het schoolteam: - overleggen en samenwerken binnen het schoolteam
- Als lid van de onderwijsgemeenschap: - deelnemen aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema's - dialogeren over het beroep van de leraar en de plaats ervan in de samenleving
Voor alle professionele bachelors of masters geldt: - het beheersen van de algemene competenties als denk- en redeneervaardigheid, het verwerven en verwerken van informatie, het vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken, creativiteit, het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken, het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken en een ingesteldheid tot levenslang leren - het beheersen van algemene beroepsgerichte competenties als teamgericht kunnen werken, oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën en het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk - het beheersen van beroepsspecifieke competenties op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar is behaald voor die specifieke professionele bachelor- of masteropleiding die reeds voltooid werd
- Laevers, F., Ervaringsgericht werken in de basisschool. Leuven: CEGO (2004).
- Brochure: Onderwijs in Vlaanderen: Het Vlaamse onderwijslandschap in een notendop. (Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap).
-- Thijs, L. (2008). Pedagogisch-didactische vorming. Onuitgegeven cursus van de docent, KHKVorselaar.
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
|||
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
Permanente evaluatie |
20% |
|
|
Permanente evaluatie |
20% |
schriftelijk examen |
80% |
|
|
Schriftelijk examen |
80% |
|
|
|
|
|
|
|
100%
|
|
100%
|
|
100%
|