Nederlands deel 3 (2008-2009)

1 TAALVAARDIGHEID

 

- Occasionele vaardigheidsoefeningen.

 

 

2 TAALBESCHOUWING

 

- Zins- en woordleer: herhaling en verdieping.

 

- Zinsontleding: samengestelde zinnen.

 

 

3 LITERATUUR

 

- Jeugdliteratuur (poëzie, toneel, roman).

 

 

4 VAKDIDACTIEK

 

- Leerplan Nederlands 2de graad.

 

- Functionele didactiek van de behandelde leerinhouden en vaardigheden.

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

1 De student kan zijn/haar lessen afstemmen op de doelgroep (ook leerlingen van de tweede graad).

2 De student kan de gepaste methodes en leermiddelen (inclusief ICT) selecteren voor de verschillende aspecten van het schoolvak Nederlands.

 Inhoudelijk expert

1 TAALVAARDIGHEID

1.1 De student kan zich vlot uitdrukken in de standaardtaal.

1.2 De student kan zakelijke teksten schematiseren en samenvatten.

1.3 De student kan bij het schrijven rekening houden met de leesbaarheid van teksten en een aantal stijl- en woordgebruikvoorschriften.

1.4 De student kan bij het schrijven spelfouten vermijden en informatiebronnen voor correcte taal raadplegen.

 

2 TAALBESCHOUWING

2.1 De student kan samengestelde zinnen ontleden en de woordsoorten benoemen. 

2.2 De student kan de grammaticale correctheid van mondeling en schriftelijk taalgebruik beoordelen.

2.3 De student kan tegenover zijn/haar eigen taalgebruik en dat van anderen een kritische houding aannemen.

 

3 LITERATUUR

3.1 De student kan poëzie, toneelvoorstellingen en jeugdboeken op een verantwoorde wijze analyseren en kritisch beoordelen.
3.2 De student kan de gelezen fictionele teksten situeren in de Nederlandse literatuur- en cultuurgeschiedenis.

 

4 VAKDIDACTIEK

4.1 De student kan de hoofdlijnen en de aanwijzingen van het leerplan Nederlands voor de tweede graad A weergeven en in zijn/haar lesvoorbereidingen verwerken.

4.2 De student kan kritisch omgaan met de informatie en aanpak in schoolboeken Nederlands.

4.3 De student kan schoolboeken Nederlands analyseren, vergelijken en beoordelen.

 

4.5 De student kan vakdidactische publicaties raadplegen.

 

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Leerplan Nederlands 1ste graad ASO/TSO
Leerplan Nederlands 1ste jaar b en bvlj
Leerplan Nederlands 2de graad ASO/TSO
Taalboek Nederlands, W. Smets
Handboek spelling- leerboek, De Schryver ,J.
Poëzie ontdekken - gedichten in de klas , Van Coillie, J.
Met duizend blote ogen, Van Coillie, J.

Cursussen docent

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode

 

2de examenperiode

 

3de examenperiode

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

80

 

Schriftelijk

 

 

 

100

 

Schriftelijk examen

 

20

 

PE

 

 

 

 

 

100%

 

 

 

 

100%

 

 

Er zijn monitoraten voorzien.
OA:
11269470
Code:
11269470
Vakcoördinator:
Rita Van Elsen
Semester:
1
Studiepunten:
8
Onderwijstaal:
Nederlands