Volgende onderwerpen komen aan bod:
- het leerplan van de eerste graad
- de doelen van wiskundeonderwijs
- hoe begrippen, formules en stellingen aanbrengen
- het gebruik van contexten in wiskunde
- oefeningen opstellen en organiseren (organisatie, werkvorm, keuze van de oefeningen,
verbeteren)
- software voor vlakke meetkunde
- vraagstelling
- bordplan en werkbladen
- nabespreking stage
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
Toelichting:
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
De student kan:
- het leerplan van de eerste graad gebruiken bij:
het kiezen en formuleren van doelen,
het selecteren van leerinhouden,
het achterhalen van de inhoudelijke beginsituatie
- begrippen, formules en stellingen op een didactisch verantwoorde manier aanbrengen
- een les opbouwen met contextvoorbeelden die de bruikbaarheid van wiskunde illustreren
- een opbouwende vraagstelling hanteren
- geschikte leermiddelen kiezen en opstellen
- een overzichtelijk bordplan opmaken
- gepaste oefeningen selecteren bij de doelen van de les
- oefen- en verbetermomenten op een gepaste manier opstellen
- software voor vlakke meetkunde functioneel gebruiken
2. Inhoudelijk expert:
De student kan de algemene doelen en didactische principes van het wiskunde-onderwijs opsommen, uitleggen en illustreren met voorbeelden uit de eerste graad.
4. Organisator:
De student kan:
- oefen- en verbetermomenten, het gebruik van ICT, op een gepaste manier organiseren
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De student heeft een positieve ingesteldheid t.o.v. het leren van wiskunde. Hij bezit inzichten en vaardigheden op het niveau van het eind van het secundair onderwijs. Daarnaast heeft hij een goede kennis van de leerstof wiskunde uit de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs en beheerst hij deze leerstof ook inzichtelijk.
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- Andere: softwareprogramma's voor vlakke meetkunde
B. Verplichte leermiddelen
- onuitgegeven cursus van de docent, 2008-2009, met eventuele werkbladen en bijlagen.
Deze verschijnt in de loop van het semester ook op Toledo.
- eigen nota's van de lessen
- de handboeken (leerboeken en werkboeken) van Pienter voor de eerste drie jaren van het
secundair onderwijs:
Foets, K., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het eerste jaar. Wommelgem, Van In, 2004
Foets, K., e.a., Pienter, werkschrift voor het eerste jaar. Wommelgem, Van In, 2004
Foets, K., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het tweede jaar. Wommelgem, Van In, 2005
Foets, K., e.a., Pienter, werkschrift wiskunde voor het tweede jaar. Wommelgem, Van In,
2005
Coppens, P., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het derde jaar, deel a en b. Wommelgem,
Van In, 2006
- de leerplannen wiskunde voor de eerste en de tweede graad van het secundair onderwijs.
(zie website van het VVKSO)
- softwareprogramma's voor vlakke meetkunde (Geogebra, Cabri) beschikbaar op de
computers op school of op het net
C. Aanbevolen leermiddelen
- andere handboeken voor de eerste twee graden van het secundair onderwijs (zie OWP )
- wiskundetijdschriften (o.a. Uitwiskeling, Wiskunde en Onderwijs, Euclides, Nieuwe Wiskrant,
...), zie OWP
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- oefenpracticum
- groepswerk
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
Tijdens de contacttijden worden verschillende werkvormen gebruikt. Tegen bepaalde contacttijden werken de studenten iets uit dat dan tijdens de les besproken wordt.
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
- Andere: test
B. Omschrijving
Het schriftelijke examen op het eind van semester 2 telt mee voor 60% van de punten. Daarnaast zijn er een aantal taken die in de loop van het jaar afgegeven worden en één of twee testen die tijdens het jaar afgelegd worden (over de leerstof getallenleer van de eerste graad en meetkunde van het eerste jaar, over logische wetten). De punten op deze laaste twee tellen mee voor 40% van het totaal.
3e examenperiode: schriftelijk examen, de punten van permanente evaluatie blijven behouden.
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
60%
|
schriftelijk
|
60%
|
schriftelijk
|
|
|
40%
|
permanente
evaluatie
|
40%
|
permanente
evaluatie
|
|
|
|
|
|
|
100%
|
|
100%
|
|
100%
|
|
- monitoraat en coaching
- extra begeleiding is mogelijk op vraag van de student of via het leerplatform van Toledo