De inhouden van Eerste Hulp zijn: zorgen voor veiligheid en evacuatie,vaststellen van bewustzijn en ademhaling, hulp van omstaanders inschakelen en alarmeren, bewusteloosheid en ademhalingsstilstand (CPR), verslikking, bloedingen ( met inbegrip van neusbloeding), brandwonden, pijn in de borst (hartaanval), motorische /gevoelsuitval, hoofd- en wervelletsels, wondverzorging (huidwonden, splinter, vreemd voorwerp, blaar), letsels aan het voortbewegingsstelsel, orale vergiftiging, psychosociale eerste hulp
De inhouden van de uitbreiding: Helper zijn: zonneslag/hitteslag/hyperthermie, amputatie, tekenbeet, insectensteek, flauwte, hersenschudding, onderkoeling, diabetes, epilepsie, koortsstuipen, kortademigheid, hyperventilatie
Doelstellingen
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
C02 Opvoeder.
C04 Organisator.
C08 Partner van externen.
Toelichting:
Opvoeder: fysieke en geestelijke welzijn van de kleuters bevorderen:
de student kan inzichten en vaardigheden toepassen, over de basisprincipes van eerste hulpverlening en de basisinterventies bij frequent voorkomende gezondheidsproblemen. Organisator: stimulerende, werkbare leefruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid:
de student kan, in een schoolcontext, onveilige stiuaties herkennen en zorgen voor veiligheid en evacuatie in noodsituaties.
Partner van externen: de student kan, in noodsituaties in een schoolcontext, de hulp van omstaanders en van de hulpdiensten inschakelen.
Vereiste voorkennis
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Leermiddelen
A. Type
handboek
cursus
audiovisueel materiaal
materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Het Rode Kruis Vlaanderen, ( 2007) , Oefenboek Eerste Hulp: een praktijkgerichte oefengids
C. Aanbevolen leermiddelen
Het Rode Kruis Vlaanderen, (2007), Help! Eerste hulp voor iedereen
Werkvormen
A. Types
oefenpracticum
groepswerk
begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
De opleiding is in grote mate cursistgestuurd: er wordt vertrokken van de ervaringen en kennis van de studenten en de studenten bepalen in grote mate de inhoud van de extra oefensessies.
Er wordt gezorgd voor actieve werkvormen: practica, casussen, discussies en groepswerk. Zowel in de opleiding als in de evaluatie wordt er, via foto's en uitgeschreven casussen, gezocht naar authentieke situaties binnen een schoolcontext. Samen met medestudenten, verwerkt de student een gedeelte van de leerstof zelfstandig en presenteert hij/zij dit aan de ganse groep.
Evaluatie
A. Types
mondeling examen
praktische proef
meerkeuzevragen
B. Omschrijving
Het examen bestaat uit een een mondeling examen met één of meerdere casussen, en een praktisch examen waarbij technieken, op een pop of op een volwassene, moeten uitgevoerd worden.
Indien de student slaagt voor dit examen, behaalt hij het brevet Eerste Hulp en Helper van het Rode Kruis.
Begeleiding
Er worden oefenssies ingebouwd in de lessenreeks, waarbij de student de vaardigheden die hij nog niet onder de knie heeft, extra kan oefenen, onder begeleiding van de docent. De studenten begeleiden eveneens elkaar in de oefensessies in groep.