EHBO (2008-2009)

De inhouden van Eerste Hulp zijn: zorgen voor veiligheid en evacuatie,vaststellen van bewustzijn en ademhaling, hulp van omstaanders inschakelen en alarmeren, bewusteloosheid en ademhalingsstilstand (CPR), verslikking, bloedingen ( met inbegrip van neusbloeding), brandwonden, pijn in de borst (hartaanval), motorische /gevoelsuitval, hoofd- en wervelletsels, wondverzorging (huidwonden, splinter, vreemd voorwerp, blaar), letsels aan het voortbewegingsstelsel, orale vergiftiging, psychosociale eerste hulp

De inhouden van de uitbreiding: Helper zijn: zonneslag/hitteslag/hyperthermie, amputatie, tekenbeet, insectensteek, flauwte, hersenschudding, onderkoeling, diabetes, epilepsie, koortsstuipen, kortademigheid, hyperventilatie

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 Opvoeder.
  • C04 Organisator.
  • C08 Partner van externen.
Toelichting:
Opvoeder: fysieke en geestelijke welzijn van de kleuters bevorderen:
de student kan inzichten en vaardigheden toepassen, over de basisprincipes van eerste hulpverlening en de basisinterventies bij frequent voorkomende gezondheidsproblemen. Organisator: stimulerende, werkbare leefruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid:
de student kan, in een schoolcontext, onveilige stiuaties herkennen en zorgen voor veiligheid en evacuatie in noodsituaties.
Partner van externen: de student kan, in noodsituaties in een schoolcontext, de hulp van omstaanders en van de hulpdiensten inschakelen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Het Rode Kruis Vlaanderen, ( 2007) , Oefenboek Eerste Hulp: een praktijkgerichte oefengids



C. Aanbevolen leermiddelen

Het Rode Kruis Vlaanderen, (2007), Help! Eerste hulp voor iedereen

A. Types

  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

De opleiding is in grote mate cursistgestuurd: er wordt vertrokken van de ervaringen en kennis van de studenten en de studenten bepalen in grote mate de inhoud van de extra oefensessies.
Er wordt gezorgd voor actieve werkvormen: practica, casussen, discussies en groepswerk. Zowel in de opleiding als in de evaluatie wordt er, via foto's en uitgeschreven casussen,  gezocht naar authentieke situaties binnen een schoolcontext. Samen met medestudenten, verwerkt de student een gedeelte van de leerstof zelfstandig en presenteert hij/zij dit aan de ganse groep.

A. Types

  • mondeling examen
  • praktische proef
  • meerkeuzevragen

B. Omschrijving

Het examen bestaat uit een een mondeling examen met één of meerdere casussen, en een praktisch examen waarbij technieken, op een pop of op een volwassene,  moeten uitgevoerd worden.
Indien de student slaagt voor dit examen, behaalt hij het brevet Eerste Hulp en Helper van het Rode Kruis.
Er worden oefenssies ingebouwd in de lessenreeks, waarbij de student de vaardigheden die hij nog niet onder de knie heeft, extra kan oefenen, onder begeleiding van de docent. De studenten begeleiden eveneens elkaar in de oefensessies in groep.
OA:
11261273
Code:
11261273
Vakcoördinator:
Lutgart De Bie
Semester:
1
Studiepunten:
1
Onderwijstaal:
Nederlands