In Communicatie in het Nederlands 2 komen de volgende thema’s aan bod: mondeling presenteren, efficiënt telefoneren, interne communicatie, formulieren, instructies en handleidingen, schriftelijk rapporteren en spelling.
A. Algemene competenties
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Zakelijke communicatie zelfstandig afhandelen.
Toelichting:
- De studenten leren correct en efficiënt functioneren in de diverse communicatieve situaties die zich in hun professionele carrière zullen voordoen.
- De studenten hebben inzicht in het communicatieproces en passen gangbare communicatieve principes en strategieën bewust toe in de praktijk.
- De studenten beheersen het Nederlands, zowel mondeling als schriftelijk, voldoende grondig om zakelijke communicatie efficiënt, vlot en in een gepaste stijl af te handelen.
- De studenten kunnen efficiënte documenten opstellen voor schriftelijke communicatie: courante handelsbrieven, memo's, formulieren, handleidingen, rapporten.
- De studenten kunnen efficiënt telefoneren.
- De studenten kunnen een behoorlijke mondelinge presentatie geven.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
geen
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- DE PEUTER, Dirk, 2008. Communicatie in het Nederlands - Semester 2. Niet gepubliceerd cursusmateriaal.
- VLAAMS VERBOND VAN HET KATHOLIEK ONDERWIJS, 2004. BIN-normen: efficiënte communicatie. Brussel, Licap.
- KATHOLIEKE HOGESCHOOL KEMPEN, 2006. KHKempen Stijlwijzer.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- groepswerk
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- individuele taak
- presentatie
- paper/werkstuk
B. Omschrijving