VCA (2008-2009)

-Waarom veiligheid? -Begrippen, arbeidsongevallen, statistieken -Veiligheidswetgeving: Overzicht, historiek, ARAB-Codex, Veiligheidsorganen, Preventie op het werk, keurmerken, aansprakelijkheid -Risico-bepaling: Begrippen, indeling, definities, beoordeling, gevolgen, methoden ( risicoboom, taakanalyse, ,,, ) -Gevaarlijke producten: Symbolen, voorzorgsmaatregelen, vergunningen, gevaarssymbolen -Persoonlijke beschermingsmiddelen: Wanneer, gebruik, mogelijkheden, stralingsgevaar -Ergonomie -Signalisatie -Besloten ruimten -Veiligheid tijdens het lassen -Veiligheid bij hijsen, tillen en dragen -Geluid en trillingen -Bedrijfsnoodplannen -Bevorderen van veilig werken

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
Toelichting:

-      De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten en deze formuleren, relateren en begrijpen (analyseren)

 -      De student kan hoofd- en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie reduceren tot de belangrijkste onderdelen (synthetiseren/selecteren)

 -      De student kan voorbeelden en toepassingen bedenken bij meer abstracte informatie (concretiseren)

 -      De student kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren)

 -      De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren)

 -      De student kan een zinvolle logische structuur aanbrengen in informatie (structureren)

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:

-      De student is actief gericht op veiligheid en doet suggesties voor veiligheidsprocedures

 

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
  • BC6 Het ontworpen product/systeem/dienst geschikt maken voor ingebruikneming.
  • BC11 Aantonen dat het geleverde product/systeem/dienst voldoet aan de specificaties.
  • BC12 Een gecompliceerd systeem in bedrijf stellen.
  • BC17 Technische ondersteuning verlenen.
  • BC21 Veiligheidsvoorschriften toepassen en doen naleven.
  • BC23 De productielogistiek voorbereiden en plannen.
Toelichting:

De student bachelor in elektromechanica kan de veiligheidsreglementering voor een bedrijfsactiviteit opstellen.

Hij kan het praktisch probleem structureren en de probleemsituatie na onderzoeken en mogelijke correctie verbeteren.

De student bachelor in elektromechanica kan risicoanalyses uitleggen.

De student bachelor in elektromechanica kan het gebruik van beschermingsmiddelen, voorzorgsmaatregelen, noodplannen en vergunningen beoordelen, kritisch onderzoeken en verantwoorden.

De student bachelor in elektromechanica kan via het behalen van het VOL-VCA attest keuzes om de veiligheid te bevorderen verantwoorden en uitleggen.

De student bachelor in elektromechanica kan uitleggen waarom bepaalde situaties en machines niet toelaatbaar zijn in een industriële omgeving.

De student bachelor in elektromechanica kan normen raadplegen

De student bachelor in elektromechanica kan veiligheidscertificaten samenstellen

De student bachelor in elektromechanica kan een werkvoorbereiding maken

De student bachelor in elektromechanica kan werkmethodes en procedures opstellen

De student bachelor in elektromechanica kan normen/vergunningen (kwaliteit, veiligheid, milieu,…) van het opgeleverde werk controleren

De student bachelor in elektromechanica kan risicoanalyses uitvoeren

De student bachelor in elektromechanica kan vigerende normen en certificeringen van het opgeleverde werk controleren

De student bachelor in elektromechanica kan technisch advies verlenen

De student bachelor in elektromechanica kan veiligheidsvoorschriften toepassen en doen naleven

De student bachelor in elektromechanica kan een planning voor materiaal, machine en mens opstellen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

geen

A. Type

  • handboek
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

OA:
05214651
Code:
05214651
Vakcoördinator:
 
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands