Religie, zingeving en levensbeschouwing (2008-2009)
Inhoud
In de cursus RZL leren de studenten de huidige postmoderne maatschappij en cultuur kritisch analyseren. Van daaruit komen zij tot inzicht in de rol en betekenis van de levensbeschouwing als antwoord op levensvragen. De actuele formulering van deze levensvragen is erfgenaam van een geschiedenis die zo oud is als de mensheid zelf. Daarom besteedt de student in deze cursus eveneens aandacht aan de historische wortels van de levensbeschouwelijke traditie(s), ook in confrontatie met het huidig pluralisme. Hij/zij krijgt daarbij ook oog voor het belang van een levensbeschouwelijke component binnen het huidige onderwijsaanbod. Tevens wordt een koppeling gemaakt naar de morele ontwikkeling(-sstadia).
Doelstellingen
A. Algemene competenties
01. Denk- en redeneervaardigheid
02. Informatie verwerven en verwerken
03. Kritisch reflecteren
06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
We bekijken kritisch de basiswaarden die vandaag gelden als cultureel erfgoed en de wijze waarop men er vandaag mee omgaat. Deze basis is het uitgangpunt op een kritische verkenningstocht die zowel binnen als over de grenzen voert. Samen met de klasgroep gaat de student op zoek naar de relevantie van het geloofspotentieel voor het eigen leven en in een geseculariseerde wereld in het algemeen.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
C03 Inhoudelijk expert.
C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
1. Inhoudelijk expert De student is in staat om: - de basisbegrippen van het levenbeschouwelijk jargon correct te hanteren; - de basisinzichten en -waarden te verkennen die de kern uitmaken van wat de christelijke en humanistische tradities voor onze Westerse cultuur te bieden hebben; - diverse, ook niet-Westerse aanbiedingen op zingevingsvlak, te leren waarderen. - de kansen en valkuilen te onderkennen van het huidige cultuuraanbod met het oog op zingeving en morele ontwikkeling. - de rol en de bijdrage van zingeving en levensbeschouwing in het onderwijsaanbod te onderkennen en te verwoorden. 2. Cultuurparticipant - De studenten kunnen in de maatschappelijke, politieke en culturele actualiteit de rol en invloed van diverse levensbeschouwelijke standpunten herkennen. - De student kan een genuanceerd persoonlijk standpunt verwoorden ten aanzien van de levensbeschouwelijke opvattingen die zich in de maatschappelijke, politieke en culturele actualiteit aandienen. Hij/zij leert dit doen in samenspraak met de diversiteit qua zingevingsaanbod, eigen aan het hedendaags postmodernisme.
Vereiste voorkennis
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Een gezonde interesse voor vragen naar het minder oppervlakkige en de stellige bereidheid om verder te kijken dan de eigen neus lang is ...
Leermiddelen
A. Type
cursus
materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
- Leys Mieke, 2008. Religie, Zingeving en Levensbeschouwing. Niet-gepubliceerde cursus, KHKempen, Turnhout. - Opdrachten op toledo (o.a. neerslag van de groepsopdracht i.v.m. de rol en invloed van diverse levensbeschouwelijke standpunten in de actualiteit).
C. Aanbevolen leermiddelen
Werkvormen
A. Types
hoorcollege
groepswerk
Andere: individuele opdrachten
B. Omschrijving
Evaluatie
A. Types
permanente evaluatie
schriftelijk examen
B. Omschrijving
Het opleidingsonderdeel RZL wordt voor 25% permanent geëvalueerd . Voor 75% wordt dit OO geëvalueerd door middel van een schriftelijke toets met zowel gesloten als open vragen.
In de derde zittijd wordt het cijfer van permanente evluatie voor 15% overgedragen en wordt er een aangepaste taak gegeven voor de overige 10%.
Begeleiding
Tijdens hoorcolleges krijgt de student opdrachten aan de hand waarvan hij zijn inzicht en kritische reflectievaardigheid kan oefenen en toetsen.
De student krijgt feedback bij groepswerk.