Filosofie: een inleiding
Een historisch-chronologisch overzicht van de Westerse filosofie tot aan ons hedendaags redeneren. Hierbij wordt telkens opnieuw aandacht besteed aan het denken van de mens over zijn relatie met de werkelijkheid (het universum, de wereld, de ander, zichzelf en god). 1.1 De mythische manier van denken. 1.2 Het Griekse denken wordt geconfronteerd met het Semitische denken. 1.3 De Middeleeuwen 1.4 Renaissance en Verlichting. 1.5 Existentialisme en postmodernisme.
Christelijke thema's
2.1 Wat is liturgie? 2.2 Het kerkelijk jaar 2.3 De grote feesten 2.4 Inleiding op de sacramenten 2.5 Parallele feesten in de monotheïstische en andere godsdiensten.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
De student kent de verschillende stadia in de ontstaansgeschiedenis van het hedendaags denken over het bestaan in het algemeen en de plaats van de mens in de werkelijkheid in het bijzonder.
De student kan de basisredeneringen in het denken van leerlingen in de ontstaansgeschiedenis van het hedendaags denken situeren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
Störig, J.H.(2004). Geschiedenis van de filosofie. Utrecht: Het Spectrum.
Gaarder, J. (1994). De wereld van Sofie. Antwerpen: Fontein/Houtekiet.
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
Permanente evaluatie: 20% van het jaarcijfer.
Mondeling examen: 80% van het jaarcijfer.