Sensoren (2008-2009)

  • Algemene situering van het vak.
  • Proces, procesinstrument, opnemer, omvormer.
  • Standaardsignalen.
  • Temperatuurmetingen: Fysische temperatuurmetingen, Thermokoppels, Weerstandsthermometers, Thermistors, IC's, Pyrometrie Keuze van een temperatuursmeting. Temperatuurmeetproblemen in stromende fluïda.
  • Verplaatsingsopnemers: Resistieve, inductieve, capacitieve, piëzo-elektrische, digitale opnemers en optische resolvers. Drukmetingen: Algemene begrippen, types van druk, eenheden van druk, hydrostatische drukmeting, drukmeting met elastische vervormingsopnemers, capacitieve, resistieve drukopnemer, DP-cell, vacuümmetingen, praktische opmerkingen en richtlijnen.
  • Niveaumetingen: inleiding, peilstokmethode, peilglazen, vlottermethode, verdringermethode, peilloodsystemen, weegmethode, geleidbaarheid, Statische drukmethode.
  • A. Algemene competenties

    • 01. Denk- en redeneervaardigheid
    • 02. Informatie verwerven en verwerken
    • 03. Kritisch reflecteren
    Toelichting:
    -      De student kan hoofd- en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie reduceren tot de belangrijkste onderdelen (synthetiseren/selecteren)

    -      De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren)

    -      De student kan een zinvolle logische structuur aanbrengen in informatie (structureren)

    -      De student bepaalt wat hij/zij precies in welke mate moet weten

    -      De student overweegt alternatieve werkwijzen (voor- en nadelen) en neemt hierin een verantwoorde beslissing

    B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

    C. Beroepsspecifieke competenties

    • C01 Assisteren bij de ontwikkeling van elektrotechnische systemen.
    • C02 Elektrotechnische systemen testen.
    • C03 Elektrotechnische systemen beproeven.
    • C04 Technische dossiers samenstellen.
    • C14 Advies verlenen bij aankoop en verkoop van technologische systemen en producten.
    Toelichting:
    • De student kan technische dossiers rond procesequipment en instrumentatie samenstellen
    • De student kan functionele en technische specificaties omzetten in een tekening: P & ID
    • De student kan juiste meetsensoren en instrumenten kunnen kiezen op basis van specificaties.
    • De student kan van een meet- en/of stuur/regelsysteem op basis van de eisen een ontwerp maken  

    A. Volgtijdelijkheid

    B. Competenties

  • Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen - Geen
  • Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd - Elektriciteit + lab basis - Elektronica + lab basis - Energie 1
  • Studenten bezitten de volgende competenties - Zie onderwijsactiviteiten
  • A. Type

    • cursus
    • materiaal op leeromgeving
    • materiaal op WWW

    B. Verplichte leermiddelen

  • F. Peeters, 2007, Procesmetingen - Sensoren. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen Geel, p.250
  • F. Peeters, 2008, procemetingen - Presentatie: Procesmetingen. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen Geel
  • C. Aanbevolen leermiddelen

    A. Types

    • hoorcollege

    B. Omschrijving

    A. Types

    • mondeling examen

    B. Omschrijving

    OA:
    05210551
    Code:
    05210551
    Vakcoördinator:
    Frank Peeters
    Semester:
    1
    Studiepunten:
    4
    Onderwijstaal:
    Nederlands