Pedagogisch-didactische vorming deel 2 (2008-2009)

Leereenheid 1: Buitengewoon Lager Onderwijs

Leereenheid 2: Leer- en gedragsproblemen

Leereenheid 3: Pedagogisch-didactische principes van enkele methodescholen

Leereenheid 4: De school als organisatie

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: - De beginsituatie van kinderen achterhalen - doelstellingen kiezen en formuleren - Leerinhouden/leerervaringen selecteren, structureren en vertalen in een onderwijsaanbod - realiseren van een krachtige onderwijsleeromgeving - observeren/proces en product evalueren met het oog op bijsturing en differentiatie Als opvoeder: - in overleg een positief leefklimaat creëren voor kinderen - de emancipatie van kinderen bevorderen - omgaan met kinderen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met kinderen met gedragsmoeilijkheden Als inhoudelijk expert: - het eigen aanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod Als innovator/onderzoeker: - zich op de hoogte stellen van en discreet omgaan met gegevens over het kind - met ouders/verzorgers communiceren over hun kind in de school - in overleg met het team ouders/verzorgers informeren over en betrekken bij het klas- en schoolgebeuren - met ouders/Verzorgers in dialoog treden over opvoeding en onderwijs Als lid van het schoolteam: - overleggen en samenwerken binnen het team - binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze naleven Als lid van de onderwijsgemeenschap: - deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Voor alle professionele bachelors of masters geldt: - het beheersen van de algemene competenties als denk- en redeneervaardigheid, het verwerven en verwerken van informatie, het vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken, creativiteit, het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken, het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken en een ingesteldheid tot levenslang leren - het beheersen van algemene beroepsgerichte competenties als teamgericht kunnen werken, oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën en het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk - het beheersen van beroepsspecifieke competenties op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar is behaald voor die specifieke professionele bachelor- of masteropleiding die reeds voltooid werd

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

- Laevers, F., Ervaringsgericht werken in de basisschool. Leuven: CEGO. 2004.

- onuitgegeven cursus van de docent (2008)

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • paper/werkstuk

B. Omschrijving

1ste examenperiode

 

2de examenperiode

 

3de examenperiode

 

vorm

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

%

 

 

 

 Paper

 20%

Paper 

 20%

 

 

 Mondeling examen

80% 

 Mondeling examen

80% 

 

 

 

 

 

 

 

100%

 

 

100%

 

 

100%

 

 

 Mondeling examen: over alle leereenheden

Er worden 2 monitoraten voorzien.
OA:
11267600
Code:
11267600
Vakcoördinator:
Lore Staes
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands