Met het afstudeerproject komen studenten tot integratie van de leerstof van verschillende opleidingsonderdelen. Het afstudeerproject is een individueel werk waarbij steunend op literatuur een gefundeerd antwoord op een gestelde problematiek wordt gezocht. (Evidence based best practice)
De rol van de vroedvrouw evenals een wetenschappelijke benadering vormen een rode draad doorheen het werk.
Het afstudeerproject wordt voorgesteld voor een interne jury.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 De vroedvrouw kan evenwichtig voelen en denken; een evenwichtige persoonlijkheid en een kritisch, analytisch én integrerend denkvermogen vormen een onmiskenbare basis voor adequaat en methodisch verloskundig handelen.
- C10 De vroedvrouw heeft de expertise om, vanuit een holistisch referentiekader, de noodzakelijke, accurate en multidimensionele zorg te verlenen aan de cliënt. Zij is in staat deze zorg aan te passen aan de levensfase van de cliënt.
- C12 De vroedvrouw beschikt over de competenties om zich via vakliteratuur permanent bij te scholen; daarenboven is zij zich terdege bewust van het belang van wetenschappelijk onderzoek en kan zij de impact hiervan adequaat plaatsen binnen de beroepsuitoefening.
- C13 De vroedvrouw kent de wetgeving en het beleid met betrekking tot haar beroep en laat haar professionele activiteit door deze bepalingen sturen.
- C14 De vroedvrouw levert een actieve bijdrage aan kwaliteitsbevorderende processen door de implementatie hiervan te ondersteunen en te bewaken.
- C15 De vroedvrouw beschikt over de nodige sociaal-communicatieve competenties om het communiceren en samenwerken met anderen adequaat te realiseren.
- C16 De vroedvrouw kan overleggen en beschikt over het inschattingsvermogen om de cliënt door te verwijzen wanneer nodig.
- C17 De vroedvrouw is positief kritisch ingesteld om eigen handelen en dat van het team in vraag te stellen.
- C21 De vroedvrouw is competent om een project te organiseren in verband met gezondheid en welzijn.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten die met succes hun tweede jaar vroedkunde hebben afgesloten worden toegelaten tot dit onderdeel. Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten .
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Katholieke Hogeschool Kempen. (2006) KHKempen stijlwijzer. Richtlijnen voor het maken van schriftelijke werkstukken. Geel
C. Aanbevolen leermiddelen
Meysmans Hilde, Vanderhoeven Johan L.(2004). Paper, Project of Scriptie. Van muisklik tot tekst. (Zesde, volledig herziene uitgave). Leuven/Voorburg : Acco.
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- paper/werkstuk
- presentatie
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
De eerste lezer beoordeelt het proces terwijl een tweede lezer productevaluatie toepast. Beiden vormen samen met een derde lezer de interne jury waarvoor studenten hun werk voorstellen.